Cum să te apuci de fotografie în 2019 – II – Aparatul

foto2

Cam greu să fotografiezi fără, nu? glumă proastă. Probabil cel mai sigur e să cauți un DSLR pentru că e o tehnologie dezvoltată în timp, sunt aparate fiabile, au cam toate funcțiile de care ai nevoie (inclusiv video pe modelele mai noi) și au prețuri rezonabile. Mai nou tehnologia mirrorless ia amploare și deși e o alternativă a celor menționate anterior, nu vor înlocui încă aparatele foto de tip DSLR. Nu vreau să intru prea mult în comparații pentru că există avantaje și dezavantaje care pot duce la discuții interminabile. Pe scurt, orice alegi e ok, cu DSLR vei ieși mai ieftin și mi se pare că nu faci compromis la calitatea imaginii sau la funcții, deci pe asta o să merg în continuare.

Cum ziceam în postarea anterioară, ar fi bine să alegi un sistem, adică o marcă. Aș recomanda Canon sau Nikon pentru DSLR, Sony, Fuji sau chiar Nikon sau Canon pentru mirrorless. Ar mai fi Pentax sau Olympus, dar sistemele lor de aparate și accesorii nu au anvergura celor menționate anterior și, după părerea mea nu merită, decât dacă ți le dorești dintr-un motiv sau altul.

Dacă ești pasionat de fotografie, ar trebui să sari peste aparatele foto pentru începători. Deși cele de generație nouă oferă calitate bună a imaginii, nu au ergonomia sau funcțiile claselor superioare și le vei depăși repede – mie mi-a luat 2 ani. Partea bună e că DSLR-urile sunt fiabile în timp, deci merită să cauți la mâna a doua. Poți găsi aparate din vârful de gamă la 3-4000 de lei, în loc să iei un aparat entry level nou. Înainte să trec mai departe, câteva lucruri pe care să le urmărești la un DSLR:

  • Dacă e la mâna a doua, să fie în stare cât mai bună. Un aparat foto îngrijit ține foarte mult timp și foarte multe declanșări. Mai bine unul îngrijit, decât unul folosit în condiții extreme, dar cu mai puține declanșări. Loviturile sau condițiile meteo extreme pot produce defecte în timp, deci e mai sigur să le eviți;
  • Rezoluția în megapixeli – ar trebui să aibă minim 10 mpx, dar un senzor cât mai mare. Ca să fie mai simplu, fără prea multe detalii tehnice, poți compara un telefon mobil cu un DSLR la aceeași rezoluție. E evident care produce o calitate mai bună a imaginii;
  • Acumulatori și încărcătoare – valabil pentru cele la mâna a doua. Aparatele profesionale au acumulatori mari și încărcătoare scumpe (de exemplu un acumulator pentru un Canon 1D Mark III costă 700 de lei, iar un încărcător 1000 de lei), așa că ar fi bine ca ele să vină cu aparatul și să funcționeze;
  • Full frame sau crop – asta intră cumva la senzor, pentru că full frame e un senzor mai mare. Trebuie totuși să te hotărăști de la început pe care vei merge pentru că și obiectivele vor trebui să fie pentru montură full frame. Normal, mai mare înseamnă mai scump. Eu unul nu am avut full frame încă;
  • Sensibilitatea ISO – de obicei între 100 și 3200 (cu extensie la 6400) la aparatele ceva mai vechi. Fiind foarte multe aparate pe piață va trebui să te documentezi puțin și să vezi care oferă performanțe mai bune, practic în lumină slabă. Cu cât modelul este mai nou, evident se va comporta mai bine la valori ISO mari, dar dacă urmărești un model mai vechi, ar fi bine să verifici dacă are sau nu probleme la capitolul ăsta;
  • Slotul/sloturile de card, dacă e important pentru tine. Cel mai pupular card e SD, dar nu toate modelele mai vechi folosesc acest format. Sau poate vrei 2 sloturi.

Eu unul n-am pus accent pe asta până acum, dar poate ar fi bine să iei în calcul și valoarea la revânzare a aparatelor. Singurul mod oarecum economic de a trece la echipament nou la un interval relativ scurt de timp este să vinzi ce ai folosit anterior. Din nou, aici e bine să țintești clasele superioare de aparate pentru că își vor păstra mai bine valoarea în timp.

Dacă te-ai hotărât să cumperi un aparat folosit, interesează-te și de magazine care vând în regim conasignație. Eu am cumpărat așa un obiectiv (Canon EF-S 17-55 IS USM) în 2008 și merge foarte bine și azi. În astfel de magazine ajunge echipament folosit în general de fotografi profesioniști care fac upgrade mai des decât noi amatorii. Pentru că știu de la început că intenționează să le vândă, au grijă de aparate și le întrețin ca atare. În România eu știu de f64 și Foto Hobby, în general magazinele mari oferă asta. Sunt ceva mai scumpe decât pe ebay sau OLX, dar de obicei primești și garanție, pe lângă certitudinea că au fost testate și funcționează corespunzător la momentul vânzării.