Cum să te apuci de fotografie în 2019 – I – De început

foto1

M-am hotărât (în sfârșit) să scriu un mic ghid (vom vedea cât de mic) legat de cum poți începe să aprofundezi fotografia. Va fi în mai multe părți pentru că nu vreau să fie un post excesiv de lung. Cele ce urmează vor oglindi în mare experiența mea cu fotografia și echipamentul pe care mi l-am cumpărat, dar și câteva moduri în care poți folosi resursele, gratuite pe cât se poate. Nu voi bate apa în piuă prea mult pe echipament pentru că acum, în 2019, există foarte multe lucruri pe piață, majoritatea bune. E tot mai greu să recomanzi ceva anume pentru că nu ai de unde să știi cu ce se vor mulțumi cei care te întreabă.

O să încep această primă parte cu câteva lucruri legate de atitudinea pe care ar trebui să o ai la început de drum. Eu am început prin 2005, când după ce mi-am cumpărat un aparat foto compact (pentru comoditate) mi-am dat seama că e timpul să aprofundez – o pasiune pe care am avut-o de mic – și am trecut la ce aveam acasă, adică un Praktica LLC cu film. Aici vine prima idee, fotografia pe film nu merită și nici nu te va ajuta să înveți mai repede. Pentru că nu mă crezi, am să-ți explic pe scurt de ce.

Aparatele pe film sunt mai ieftine, dar trebuie să dai bani pe filme. Dacă te gândești că un film de 36 de poziții costă cam 25-30 de lei, la modul conservator pentru un concediu vei plăti în jur de 100 de lei doar pentru filme. Va trebui să le duci la developat, sau să înveți tu să o faci, ca mai apoi să-ți scanezi negativele – cel mai bine ar fi să o faci tu, ai nevoie doar de un scanner de 2-3000 de lei. În rest, vei avea nevoie de obiective pentru aparat, sistemul de focalizare e mai greoi, trece mult timp de la momentul în care ai apăsat declanșatorul până vezi efectiv cadrul, ceea ce înseamnă că îți corectezi mult mai greu greșelile. La un moment dat vei vrea să încerci filmul, asta fără nici un dubiu, dar fără pic de experiență îți va fi mai greu, or nu faci asta ca să te chinui, ci ca să te bucuri de ceea ce fotografiezi și de timpul petrecut făcând asta.

O a doua idee, nu te chinui să-ți alegi de la început un gen de fotografie. Poate începi cu peisaje prin concedii, poate îți place fotografia de produs sau portretele – încearcă-le pe toate și vezi ce te atrage. Nu-ți impune prejudecăți despre ceea ce merită și ce nu sau ce poate fi mai de succes. Ai să vezi că în timp ce te documentezi și încerci lucruri noi o să te lași atras de un gen anume. În plus, nu e ca și cum n-ai putea să le faci pe toate sau să treci de la un gen la altul pe măsură ce le aprofundezi pe fiecare în parte.

N-ai să nimerești din prima echipamentul care ți se potrivește. La început ești tentat să citești nopți la rândul review-uri și păreri, să numeri specificații tehnice și să analizezi prețuri, dar fără să-ți formezi un stil personal de a fotografia n-ai cum să-ți dai seama de la început. Și apropo, încearcă să eviți accesoriile ieftine, mai ales obiectivele. Poate ți se par un chilipir la început, dar foarte rar un obiectiv ieftin e destul de bun încât să merite și îți vei da seama că în loc de două ieftine mai bine luai unul scump.

Câteva cuvinte despre bani. În general fotografia e un hobby scump, așa că majoritatea chestiilor sunt scumpe. Nefiind profesionist le vei cumpăra cu timpul, în ordinea priorităților. E important să cumperi accesorii pe care să le poți folosi mult timp și care să se potrivească între ele. Un prim pas ar fi să mergi pe un sistem (Canon, Nikon) de la început, dacă se poate, dar despre asta mai mult în articolele următoare.