Cum să te apuci de fotografie în 2019 – III – Obiective

Se spune că în general cel mai bun raport calitate preț este la obiectivele Canon, pentru că sunt ceva mai ieftine decât Nikkor, dar nu cred că e un motiv destul de bun pentru a alege Canon, de asta n-am menționat lucrul ăsta anterior. Principalii producători sunt Canon, Nikon, Sigma Tamron și Tokina, adică au o gamă largă de obiective și deci prețuri mai accesibile. Cu variantele de top ale acestora nu vei da greș, deși poți vâna și aici obiective de calitate mai vechi, cu diverse dezavantaje – de exemplu focalizarea exclusiv manuală. Odată ce ai ales un aparat ai ales și montura, deci deja încep să se mai rărească variantele. Acum singurul lucru la care trebuie să ai grijă e ca obiectivele să se potrivească, adică să fie pentru un senzor full frame sau unul crop. De exemplu, la Canon EF merge pe full frame și crop, iar EF-S doar pe crop. 

Dacă nu te-a băgat încă în ceață chestia asta cu crop și full frame, în caz că nu știi ce înseamnă asta, lucrurile urmează să se complice. O explicație găsești aici, dar pe scurt va trebui să echivalezi distanțele focale ale obiectivelor în funcție de sistemul ales.

Distanța focală reprezintă distanța dintre centrul optic al lentilei (grupului de lentile) și senzor și nu trebuie neapărat să știi asta – ai învățat la fizică la un moment dat. Important e că distanțele focale sub 50mm sunt wide (câmp vizual larg), iar ce e peste e tele(foto). Să lăsăm teoria, intră aici ca să-ți faci o idee. Pentru că ne putem întinde la nesfârșit cu discuții despre optică, câteva recomandări de obiective, în funcție de distanțele lor focale:

  1. Obiective zoom – unde… poți da zoom.
  • 17-55mm, 16-35mm, 17-40mm, 18-55mm sau similar – în general obiective cu câmp larg pentru peisaje, elemente de arhitectură etc.
  • 70-200mm – este teleobiectivul de referință, fiind un teleobiectiv relativ ușor și cu aplicații destul de variate. Se folosește la mai toate tipurile de fotografie și merită să-l cumperi pe cel mai bun, chiar dacă costă de trei ori cât aparatul.
  • 70-300mm – de obicei o alternativă mai ieftină a celui anterior. N-aș recomanda, eu mi-am cumpărat unul, calitatea fiind slabă. Dacă cumva găsești un asemenea obiectiv care să ofere calitate satisfăcătoare, poate fi util.

La categoria zoom sunt de evitat plajele mari de distanțe focale (de exemplu 18-200mm) din cauza distorsiunilor și calității mai slabe a imaginilor – e aproape imposibilă fabricarea unui astfel de obiectiv cu calități optice bune. Sună bine să ai un singur obiectiv care ar ține locul celor de mai sus, dar în practică nu se întâmplă asta.

2. Obiective cu distanță focală fixă (prime)

  • 50mm – cunoscut ca un obiectiv pe care ar trebui să-l dețină fiecare fotograf, e limita dintre wide și tele. De obicei cu deschideri mari ale diafragmei (dar despre asta mai încolo), poate fi bun la orice, într-o anumită măsură. Este totuși preferat atunci când ai un subiect anume, fie că e fotografie de produs sau portret.
  • 85mm – un obiectiv cu aplicații similare celui anterior, se folosește în general la portrete sau fotografie de produs.
  • 100mm – analog

Obiectivele cu distanță focală fixă oferă o calitate a imaginii superioară celor cu zoom, dar evident, nu sunt atât de versatile. Pentru aplicații unde nu trebuie să te adaptezi la subiectul fotografiat din punctul ăsta de vedere ideal e să mergi pe așa ceva. Ai să constați că sunt obiective scumpe și e bine să le cumperi abia după ce ți-ai definit un stil și ți se potrivesc.

Deschiderea diafragmei, notată f/x, unde x este valoarea acesteia iar f distanța focală (deschiderea diafragmei, ca valoare absolută, depinde de obiectiv). Un exemplu ar fi f/2.8, f/1.8, f/4.5. Obiectivele poartă însemnul celei mai mari deschideri, adică numărul cel mai mic. Prin urmare 17-55mm f/2.8 înseamnă o deschidere maximă constantă de f/2.8. Cu cât deschiderea este mai mare (valoarea mai mică), cu atât mai luminos este obiectivul, dar și profunzimea câmpului este mai mică (un simulator aici). E de preferat ca obiectivul să fie cât mai luminos, evident, dar asta în general vine cu un preț pe măsură.

În general e de ajuns să acoperi plaja wide și tele cu câte un obiectiv, mai ales că la început nu ai cum să-ți dai seama ce ți se potrivește. Unii fotografiază scene urbane doar cu 50mm, în timp ce alții pentru fotografia de studio folosesc în mare parte 85mm, 70-200mm sau 100mm. Stabilizarea imaginii – e de preferat, dar și asta vine cu un preț pe măsură.

Dacă nu știai cum stă treaba cu obiectivele și ai citit cu oarecare atenție ce am scris mai sus, felicitări! Pe scurt, cumpără obiective de calitate, obiective considerate standard printre fotografi. Ai să mai citești pe unele site-uri, sau vor încerca unii să te convingă, că obiectivele „kit” (adică ălea de 1-200 de euro) nu sunt chiar așa rele. Greșit, sunt. Normal că un fotograf poate scoate rezultate acceptabile, dar ele în sine nu sunt bune, că de asta costă 200 de euro în loc de 2000. Sunt puține obiectivele ieftine și bune, iar fără documentare mai bine cumperi o dată, decât de 5 ori și să nu fii mulțumit, ca mai apoi să te chinui să le vinzi la prețuri de nimic. E destul de simplu până la urmă: calitatea optică se vede, nu contează că ești tu profesionst sau amator. Dacă pentru tine e importantă calitatea imaginilor trebuie să investești în obiective de calitate. Un alt lucru pe care ar trebui să-l ții minte: cu cât senzorul este mai mare, cu atât mai bune trebuie să fie obiectivele pentru a putea proiecta mai bine detaliile pe el.