Tu ce dai, moca, blogărilor?

O heituială din categoria ”PR dă calitate”. Îmi place cuvântul ăsta, moca. Mă implică parcă în vânzolelile argotice ale tineretului blogosferic, adică mă aduce la nivelul lor. Foarte fain. Evident, moca are aici sensul de gratis. Mai nou blogării nu apreciază o reclamă, ci o campanie. Nu mai văd un spot publicitar interesant, ci ”modul în care comunică brandul”. Aproape toți sunt copiraitări, advertaizări, adică oameni care lucrează cu brandul. Foarte rar îi mai prinzi fără brand în gură.

De fapt scopul articolului nu e să-l heituiesc pe colegul Ovidiu Sârb (citat mai devreme), ci doar să evidențiez un principiu devenit clișeu în blogosferă: chestii moca = PR bun. Evident, blogării se pricep la marketing, comunicare și branding. Nu mă luați cu de unde știi și faci pe deșteptu’, că doar ei o cântă toată ziua. Bun, deci blogării se pricep. Chiar dacă nu sunt specialiști, totuși, față de dam ăsta sunt experți. Ei, experții ăștia se trezesc să laude pe unul sau altul. Da, normal, atunci când unul sau altul le dă chestii gratis. Atenție, e posibil ca blogărul x să laude firma y pentru chestiile moca livrate blogărului z. Se poartă. Inițial, după cum am făcut și eu, nu dai atenție acestor lucruri. Vorba aia, Ovidiu Sîrb a primit nu știu ce chestie de la Pepsi. Mare lucru. După un timp, totuși, vezi un anume tipar: blogării se trezesc să laude atunci când se împart lucruri gratis. De exemplu, Raluca Moisi (da, știu că v-a fost dor de ea) apreciază marketingul unei pizzerii care dă pizza gratis pe facebook, Nebuloasa e copleșită de ideea nu știu cui de a-i trimite o sticlă de bere cu lămâi (da, în și pe lângă bere, lămâi) și exemplele pot continua.

Bun, o fi de înțeles că se simt băgați în seamă atunci când primesc prin poștă sau curierat un șampon și trebuie să scrie despre că de, să fie și în viitor. Dar. PR și marketing nu înseamnă numai asta. Da, e o mișcare de marketing, dar se profită de o ocazie, atât. Uneori ai posbilitatea să iei o astfel de măsură.

Blogării descriu experiențe personale. Ideea e ca toți să ofere ce pot blogărilor (telefoane mobile, mașini, cărți, șampoane, tampoane, bilete la concerte, aipeduri, aifoane etc.), iar blogării să scrie articole despre. Ei pun mâna gratis, cititorul e fascinat, toată lumea fericită. Hai să fim serioși, pe cine și cu ce ajută un articol ofilit despre nu știu care tabletă? A testat-o blogărul? Uitânduse la propriul blog folosind-o? Oau, ce experiență, ce subiectivism, ce halucinant! Interesant ar fi (mbine, asta se întâmplă pe alte meleaguri, unde blogosfera nu e așa puternică precum cea de la noi) ca ei să reușească ceva folosind acel obiecte pe care pun mâna. Ai luat un laptop, ai creat ceva – nu, penibilele articole de pe majoritatea blogurilor românești nu se califică. Bun, deci care e totuși poanta?

Hai să privim dintr-un alt unghi. Recenzii. Deci un astfel de review se scrie pe gnunchi, fără să testezi un astfel de laptop.

PERFORMANŢA

E destul de greu să scriu despre performanța unui laptop în condiţii normale de lucru pentru că fiecare dintre noi l-ar utiliza altfel şi şi-ar dori alte lucruri de la el. Nu vreau să apelez la teste sintetice, dar iată ce vă pot spune.

Un lucru e clar: e performant. E printre cele mai tari, iar când mă gândesc că are doar 13 inci şi este şi foarte subţire, sunt tot mai convins că trebuie să-l cumpăr, deoarece de mult îmi doream un model de această diagonală a ecranului. Procesorul Core i5 îl recomandă pentru aplicaţii puternice de orice natură.”

Normal că e greu să scrii despre performanță fără bennchmark-uri. O fi bun, dar pentru ce? Pot folosi Maya, Photoshop, Catia, 3D Smax, ce? FEA merge? dacă e performant, îl cumpăr pentru Word și Excel? A, pentru prezentări la evenimente manafiene? Totuși, costă 3600 lei, nu cred că îl cumperi numai pentru că ”nu are nici o hibă”.

Cu alte cuvinte, mergem la plezneală. PR, ce mai. Comunicăm de nu mai putem și apreciem marketingul de cât ori primim ceva gratis. A, sau în teste.

Advertisements

2 comments

  1. Vorbind strict de articolul de pe blogul meu căruia i-ai dat link, se poate să fi înțeles greșit de ce am considerat mișcarea respectivă ca una bună pentru PR: pentru că e îndrăzneață şi neașteptată. Dacă firma inițială i-ar fi dat o excursie moca omului, ar fi fost un fâs. Aşa, unul dintre concurenții direcți ai agenției a făcut gestul ăsta, declarând, practic, ca sunt mult mai mişto decât Thomas Cook – firma, şi că sunt dispuși să cheltuie bani ca să dovedească asta.

    Gandeşte-te aşa : tu trimiți un mail la Mercedes Benz, mai în glumă, mai în serios, că ar face bine să îți dea o maşină gratis, că ești latină şi te cheamă Mercedes, şi toți copiii de la școala ta au făcut misto de tine. Dacă ei zic da, e cool, ca te-ai făcut cu o mașină. Bineînțeles că nu vor spune da, că ar crea un precedent – există mii de femei pe care le cheamă Mercedes. Aşa că intră pe fir BMW şi zice : dă-i încolo de muişti, că nu le pasă de tine. Ia mai bine o maşină de la noi, că şi aşa sunt mai bune. E neașteptat, e de efect. E PR bun.

    1. De fapt PR-ul e vârful piramidei. Poate mai de apreciat e managementul, pentru că datorită lui s-au putut cheltui bani în plus pentru imagine. Oricum ar fi, nu zic că nu e de apreciat ideea.

      Eu m-am folosit de articol ca să arăt tiparul în blogosferă. Căci toți sunt mai mișto când împart chestii blogărilor.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s