„Echipamentul scump nu te face un fotograf mai bun” – nu e chiar așa

În fotografie se știe de mult faptul că identifici amatorii după pasiunea cu care studiază echipamentul și ardoarea cu care dezbat caracteristicile acestuia. E oarecum normal să fie așa, pentru că amatorii nu au constrângerile profesioniștilor, nu au termene limită și își pot îndrepta atenția doar spre ce anume îi interesează. Un fotograf profesionist cheltuie mulți bani pe suporturi de lumini, lumini, imprimante sau scannere, în timp ce un amator încearcă să justifice 2000 de euro pentru un obiectiv. După ce am tot studiat cum și cu ce echipament lucrează profesioniștii am început să înțeleg; dar, în caz că vă întrebați, eu rămân acolo cu amatorii și momentan bălesc după obiective și trepiede scumpe.

Revin la citatul din titlu, care pentru mine începe să sune a aroganță mai ales că, repet, nu e chiar așa. Nici măcar nu o să intru în detalii despre ceea ce înseamnă un fotograf mai bun, pentru că e ceva relativ. Un fotograf mai bun devii oricum cu timpul prin excercițiu și lucrurile pe care le înveți/citești. Așadar, cum te face un echipament mai bun, mai bun?

Aparatul

Senzorul este practic materialul fotosensibil care captează lumina. Împreună cu procesorul de imagine înregistrează o imagine de o calitate mai bună. Zgomot mai puțin, culori mai bune, o paletă mai largă de contrast (dynamic range). Și da, era valabil și înainte de aparatele digitale, când filmul bun era mai scump și mai greu de developat. Ansamblul care înseamnă aparat și care include ergonomia, bateria sau funcțiile poate să te ajute să reușești dintr-odată cadre pe care nu le-ai încercat/reușit până acum. Sistemul de focalizare împreună cu…

Obiectivul

…duc la o focalizare mai precisă și fotografii mai clare. Un obiectiv bun cântărește mult la calitatea imaginii, mai ales pentru senzorii cu rezoluție mare. Obiectivele de calitate sunt fiabile, etanșe la intemperii și durabile în timp.

Filtrele

Se spune că la un obiectiv calitatea e dată de sticla din fața sa. Și e normal, pentru că degeaba obiectivul oferă o calitatea bună a imaginii, dacă filtrul nu. Dacă vi se pare un detaliu mărunt, un filtru de polarizare bun costă cam 200 de euro, adică de două ori mai mult decât un obiectiv ieftin.

Concluzii

Am vrut să menționez aparatul la nivel de idee, pentru că se poate vorbi foarte mult despre corp și funcțiile lui. Simplul fapt că pui în mâinile unuia care nu știe nimic despre fotografie un echipament de două ori mai scump vor face diferența. Nu, cadrele nu vor ajunge instant în reviste de specialitate și nu vor obține premii, dar vor fi mai clare și vor avea culori mai bune. Acum, diferența aia nu e direct proporțională cu banii cheltuiți, asta e adevărat. Un echipament de două ori mai scump nu înseamnă rezultate de două ori mai bune, dar banii reprezintă bugetul fiecăruia și e un lucru subiectiv.

Am mai spus-o aici pe blog, în aceleași mâini, cu aceiași ochi și aceeași tehnică, atunci când am trecut la un echipament superior am simțit diferența. E bine însă să știi când să te oprești, pentru că poți cheltui zeci de mii de euro pe echipament, în timp ce apar versiuni noi, tot mai scumpe. Poate din punctul ăsta de vedere încă accept expresia din titlu fără să mă revolt prea des – e o frână pentru amatori, o pauză care să-ți dea de gândit câți bani ți în ce-i investești. Rămân la părerea că echipamentul ieftin nu merită pentru un pasionat de fotpgrafie. Obiectivele ieftine fie le-am dat, fie adună praful, despre trepiede am vorbit, iar la aparate am simțit imediat diferența. Am auzit ieri o idee care mi-a plăcut, esența ar suna cam așa: ajungi la un punct în care ai destule cunoștințe despre fotografie încât poți face mult mai multe cu un echipament scump, echipament de care unii fie n-au auzit, fie nu știu încă la ce folosește.

_MG_0591

4 comments

  1. Păi cine spune că echipamentul scump nu te face fotograf? Dacă amatorii spun asta, în timp ce tot ei bălesc la obiective scumpe și analizează cu pasiune diferențele tehnice dintre anumite camere foto, atunci evident că se contrazic pe ei înșiși. Dacă într-adevăr ar considera că echipamentul nu contează, atunci nu le-ar mai păsa de ce model nou de cameră apare sau de cât costă obiectivul cutare. Au fotografia fericiți cu ce au și gata, că echipamentul nu contează. Dar poate afirmația lor că echipamentul nu contează vine dintr-o anumită frustrare că n-au avut posibilitatea să-și cumpere ceva mai bun. Pe principiul că vulpea care n-ajunge la struguri zice că-s acri.

    Ce cred eu? Pe de-o parte, echipamentul scump contează. Pentru că îți permite cadre pe care nu le-ai putea lua cu un echipament ieftin. De exemplu, o cameră cu un focus foarte bun și buffer mare, care poate face să zicem 10 fotografii în rafală, îți oferă șanse mult mai mari să prinzi exact acel moment în care piciorul atacantului lovește mingea de fotbal sau aripile păsării sunt perfect întinse, dacă fotografiezi sport sau animale. Un alt exemplu: trece pe lângă tine o mașină decapotabilă cu doi miri, iar afară deja s-a înserat. Scoți camera și tragi rapid un cadru, doar pentru a constata că ți-a ieșit o imagine mișcată, de vreme ce senzorul era mic și obiectivul avea o diafragmă mediocră. În aceleași condiții, un aparat cu senzor mare și obiectiv luminos ar fi putut scoate o poză decentă la un timp de expunere suficient de scurt ca să înghețe mișcarea mașinii.

    Pe de altă parte, există și un adevăr în afirmația că echipamentul nu contează sau că aparatele scumpe nu te fac fotograf. Dincolo de aspectul tehnic care ține de cameră și legile fizicii, legi care de exemplu te ajută să estimezi distanța la care să iasă în focus tot ce vrei tu, fotografia este în primul rând o artă. Și degeaba ai cel mai scump echipament, dacă nu ai și ochi pentru a face poze frumoase sau a descoperi lucruri care merită imortalizate. Probabil că un fotograf cu experiență dar care are la el o săpunieră va face de multe ori poze mai frumoase decât un începător cu o cameră scumpă. Și poate că mai mult te-ar ajuta la început să înveți despre compoziție decât să cumperi noi și noi camere.

    Mă gândesc că rezultatul final este o combinație a celor două: partea de artă (în care echipamentul este irelevant) și partea tehnică (în care echipamentul este primordial).

    Uite și un clip pe tema asta:

    1. Ideea că echipamentul nu e așa important vine de la profesioniști, care uneori îi ironizează pe amatori – adică amatorii ar crede că un echipament scump generează aproape singur cadre fantastice. Din ce am văzut și eu, în toate discuțiile noi, amatorii, eram curioși de echipament s-a folosit mai ales ca să putem compara cu ce aveam noi în dotare și ne puneam întrebarea: cu ce avem noi se pot obține rezultatele lor? Normal că totul e posibil până la un punct, pentru că depinde dacă acel cadru e printat sau nu, rezoluția la care e afișat, culorile etc. În plus disputele astea s-au îndesit după ce echipamentul a devenit mult mai accesibil și fiecare a putut să-și exprime o părere.
      Un fotograf a dus asta la extrem (Ken Rockwell) care și-a făcut un blog și a început să spună, în mare, că nu prea are nimeni nevoie de mai mult de un aparat ieftin și obiectivul de kit. Asta a agitat spiritele și i-a adus bineînțeles destul trafic încât să fie blogăr profesionst cum se zice la noi.

      „Probabil că un fotograf cu experiență dar care are la el o săpunieră va face de multe ori poze mai frumoase decât un începător cu o cameră scumpă. Și poate că mai mult te-ar ajuta la început să înveți despre compoziție decât să cumperi noi și noi camere.” – da, dar fotograful ăla a încercat majotitatea aparatelor și a ajuns la multe reglaje avansate, care l-au făcut să înțeleagă anumite fenomene. Cu un aparat ieftin n-ai să descoperi niciodată lumea aia și de-aia nu e corect ca cei ce au acumulat deja experiența asta să susțină că e de ajuns o săpunieră.

      Îi urmăresc și eu pe Tony și Chelsea, de multe ori zic bine, dar alteori mi se pare că sunt prea categorici.

  2. Am mai intrat pe blogul lui Ken Rockwell în trecut. Nu-mi place stilul lui foto. Nu folosește RAW și setează totul pe vivid. Și e entuziasmat de o mulțime de obiective și camere, toate sunt aproape cele mai bune. Totuși, are deseori dreptate. De exemplu, diferența dintre un Nikon D5500 și Nikon D3300 e doar că ultimul are mai multe butoane, un sistem de focus mai avansat etc. Senzorii sunt la fel. Imaginile sunt la fel. Dar primul e mai lent, trebuie să intri în meniuri pentru a schimba anumite setări care la al doilea le poți schimba direct. Deci, dacă ești începător și n-ai de gând să filmezi sport sau mai știu eu ce, un Nikon D3300 îți poate fi absolut suficient și poți scoate cu el aceleași imagini pe care le-ai putea scoate cu un Nikon mult mai scump. Profesioniștii își iau cel mai scump Nikon (probabil D850) doar pentru că vor să aibă la dispoziție aparatul cu cele mai multe puncte de focus, cu cea mai bună ergonomie, care le permite să-și facă treaba în cel mai scurt timp posibil. Nu au nici afinități cu anumite branduri. Nu sunt fani Nikon sau fani Canonn, pentru ei aparatul e doar un instrument, își iau cel mai bun sistem de la un anumit moment și îl forjează până se strică sau până apare altul semnificativ mai bun. Dar tu, ca începător, n-ai nevoie de echipamentul lor. Și, dacă te uiți la imagini doar pe ecranul calculatorului, poate n-ai nevoie nici de un dSLR. Poate un Sony RX100, un Panasonic LX100 sau un Panasonic FZ1000 e singura cameră de care vei avea vreodată nevoie.

    Eu am o grămadă de săpuniere. N-am de gând să trec la un aparat serios până când nu le voi folosi pe ăstea extensiv și nu voi scoate din ele tot ce pot. Până când nu voi citi niște cursuri de fotografie. Până când nu voi învăța despre compoziție. Până când nu voi ajunge să simt că camera a început să mă limiteze și că nu mai pot avansa fără să o schimb. Deocamdată de abia am făcut câteva poze cu ăstea, de ce să le schimb? O cameră slabă are totodată avantajul că te forțează să evoluezi. Trebuie să fii mult mai creativ ca să scoți o poză superbă cu o cameră slabă decât dacă cu una beton, că aia beton face ea totul pentru tine și poza iese bine oricum. Uită-te la elevii de azi: toți au supercalculatoare inteligente în buzunar și nu mai știu face tabla înmulțirii din cap. Că nu mai au nevoie, tastează pe ecran și văd rezultatul.

    Sigur că îmi doresc, pentru viitor, și niște camere mai serioase. Deocamdată însă, mă uit după modele cu senzor de 1/1,7 și diafragmă luminoasă, cu care în teorie aș putea deja scoate poze excelente și care sunt mult mai ieftine și mai mici, adică mai ușor de luat cu tine.

    1. Mie mi se pare că aparatele foto pentru începători sunt bune doar dacă nu ești încă sigur cât de departe vrei să mergi în fotografie. Pe mine m-a obsedat tot timpul calitatea imaginii și știam că n-o să las baltă fotografia, deci nu era ca și cum m-aș fi plictisit după 2-3 ani. În cazul meu echipamentul ieftin e doar o risipă de bani, pentru că am depășit repede un Canon EOS 350D. Mie trecerea de la modelele entry level la cele de mijloc mi se pare cea mai abruptă și culmea, parcă totul pare mai serios pe clasa următoare, inclusiv poziția butoanelor și simți că fotografiezi altfel.

      Acum nu mai e așa simplu pentru că sunt foarte multe aparate bune, unele cu, altele fără obiectiv interschimbabil și probabil un bridge sau un point&shoot de generație nouă bate un DSLR mai vechi cu obiective medii. Acum, modul în care fotografiezi ține și de modul în care te obișnuiești, de exemplu eu nu folosesc compensarea expunerii atunci când aparatul nu măsoară expunerea cum vreau eu. Prefer să comut pe modul manual și să-mi setez eu timpul de expunere în loc să adaug compensare la moduri semi automate.

      Greutatea echipamentului și mie mi se pare că face mult. Până acum nu m-a interesat foarte mult, fiind dispus să car, dar am trecut la aparate și obiective tot mai grele și încep să le simt – deh, poate și vârsta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s