Presiunea de a face bani…

…și obsesia de a nu îmbogăți pe alții, aș adăuga, pentru că mi se pare că de cele mai multe ori aceste idei se completează una pe cealaltă. 

Citeam articole despre fotografia ca afacere și mi se pare că fotografii și cei ce se folosesc de munca acestora au percepții diferite. Pe de o parte, cu cât concurența e mai acerbă, fotografia e de mai bună calitate, dar mai scump de produs (nu general valabil, dar destul cât să avem reper). De cealaltă parte însă, pe piață se caută o calitate acceptabilă, la prețul cel mai mic (din nou, o extrapolare, nu neapărat general valabil). Asta înseamnă că deși avem mai mult și mai bun, fotografii câștigă mai puțin – nu e sustenabil cum se zice acum. 

În plus, lumea afacerilor e dură și (ca-n blogosferă) „am muncit, dă-mi bani!” nu te duce prea departe pentru simplul fapt că sunt mulți ca tine și, cum fiecare e de acord la un moment dat să facă ceva pe gratis, probabil că va fi ăla ales și nu-ți va da ție bani. Asta așa, la modul simplist, pentru că odată intrat pe piață nu înseamnă că nu poți avea succes.

Legat de presiune, e simplu: fie ai nevoie de bani ca să supraviețuiești, fie trebuie să-ți justifici echipamentul cumpărat sau timpul necesar pe care l-ai alocat în detrimentul altor activități.

După ce ai început să simți presunea de care vorbeam, cred că e imposibil să nu te gândești la raportul dintre investiție și profit. Următorul pas e să te uiți la cine ajung banii tăi și probabil o să constați că entitatea aia prosperă, iar tu nu, ceea ce te duce la concluzia că plătești prea mult, indiferent că e echipament, curs de specializare sau altă resursă. Și nu, nu e o chestie românească, nu avem toți pretenția să fie totul gratis, toată lumea ajunge să-și pună problemele astea. Ca să compensezi, trebuie să faci și tu același lucru – să pui un preț mai mare pe ceea ce faci tu sau să-ți gândești altfel produsul/serviciul, cică e economie clasică. 

M-am uitat la un clip al Fstoppers în care Lee Morris explică de ce tutorialele produse de ei sunt așa scumpe – pe scurt, pentru că aia e valoarea pe care o oferă; cică sunt îndreptate spre un grup restrâns de fotografi și nu sunt gândite să fie vândute la un volum mare și preț mic. 

Până la urmă cred că e importantă acea valoare (de la add value, o expresie mai rar întâlnită în limba română) pe care ți-o aduce orice obiect/serviciu pe care dai bani. Responsabilitatea de a decide e mare, zic eu, și cade în întregime asupra ta, mai ales atunci când ești continuu tentat de abundența de pe piață. Cu cât concurența e mai acerbă, cu atât mai mult va trebui să iei fața cuiva prin diverse metode.

Cred că ne putem uita urât spre publicitate, care strică multe în ecuația asta a banilor, afacerilor și profiturilor. E ușor să urăști publicitatea, mai ales când banii sunt mulți și se caută numai compromisuri. O notă cu care aș vrea să închei această idee: gândește-te că pentru orice campanie publicitară de succes, mulți oameni au fost convinși să cheltuiască bani – aproape ironică nota articolului de aici, scris de un om din publicitate. Într-o lume ideală ni se promovează doar produse de calitate care ne fac viața mai bună, dar și asta cu măsură, ca alcoolul. Până ni se idealizează lumea, ne luptăm cu publicitatea și nu cedăm, nici nu dăm banii pe prostii. Prostii desenate ca nefiind prostii și pe care… dăm banii la un moment dat. 

_MG_0009

Dacă vă uitați mai mult de 5 secunde plătiți, căci obiectivul cu care e făcut cadrul costă 4000 de lei. Deci fie vă strângeți 4 mii de privitori, fie împărțiți suma la câți v-ați strâns. M, da, nu merge chiar așa.

Advertisements

One comment

  1. Eu zic ca e putin pacat sa-ti monetizezi pasiunea, indiferent de pasiune. Monetizarea te forteaza sa fii mai riguros, dar asta ucide putin din placere (nu tot timpul si nu in orice conditii, dar de multe ori o face).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s