Cum e în alte părți asta cu „bani din blog”

În ultimul timp am început să plec urechea la cum se fac banii, în general part time, în foto-video pentru că recunosc, voiam să văd ce aș putea face atunci când mă voi hotărî să-mi iau pasiunea asta mai în serios. Înainte să vă spun ce am descoperit, razant am întâlnit și niște clipuri care se refereau strict la bloguri și o să notez câteva lucruri, așa ca o paranteză.

Deci despre bloguri, zic. Spre deosebire de poveștile de la noi, americanii recomandă să abordezi un domeniu cât mai restrâns, sau o nișă cum s-ar zice, dacă e s-o dăm în limbajul de lemn. În primul rând țin să vă spun că n-am rezistat să ascult mare lucru pentru că e ceva abstract, parcă menit să piardă timpul cuiva cu platitudini. În al doilea rând, mi s-a confirmat faptul că blogul e un paravan, un mod de a deveni tu o persoană publică, ca apoi să te bagi în cât mai multe lucruri. Sună foarte bine să căștigi sute de mii de $ pe an, nu? cu toate că asta a însemnat că respectiva blogăriță lucra cam 20 de ore pe zi – cred și eu atunci când scrii pe blog, ții cursuri online, ai un canal de YT, scrii reclame, te promovezi, ții tot felul de conturi de rețele sociale și mai și cauți oportunități în stânga și dreapta. Ei bine, ca pondere, cam 60% din bani au venit din cursurile online, deci nu e chiar blog. Am renunțat după câteva minute, pentru că efectiv asculți oameni care nu zic mare lucru și e normal, pentru că partea practică e datul din coate. Am închis paranteza.

Revenind la foto și video, la fel, prezența ta online e un paravan. Acel conținut pe care îl produci tu e de fapt un mod de a te promova. Cu timpul apar și sponsori precum Squarespace sau Dbrand, care mi se pare că sponsorizează tot iutubul, dar banii vin de fapt atunci când ajungi mare, când ești un fel de vedetă. Până atunci, cei ce fac foto câștigă bani din foto, iar cei ce fac video câștigă din filmări/prelucrări. De exemplu, Greg Snell (Snell Media și circa 12 mii de subscriberi pe YT) își câștigă o mare parte din bani din contracte, nu din canalul de YT. La fel fac și travel film makerii (sau influenceri), cum se numesc acum, pentru că niște clipuri filmate pentru un hotel le pot aduce niște mii de euro. Pentru notorietate se roagă de diverși pentru cazări sau permisiunea de a filma în incinta hotelurilor sau spa-urilor și astfel își fac un portofoliu. 

Când stai să-i asculți pe acești oameni vorbind fie pe canalele lor de YT sau în podcast-uri le poți remarca maturitatea și, mai ales, perseverența. E drept că în alte țări banii sunt mai mulți ca în România, dar și ei au disponibilitatea de a fi acolo unde sunt banii. Mi-a atras atenția o serie de  clipuri ale lui Greg Snell de pe YT unde prezenta, practic un behind the scenes, modul în care el și prietena lui au filmat și fotografiat materiale promoționale pentru un hotel din Tirol. Ca să fim înțeleși, hotelul nu i-a plătit să posteze chestii (ca mai apoi să se spurce lumea ca și la noi), ci i-a plătit să producă niște materiale. 

Continuând cu partea de foto, ar trebui să încerci să vinzi print-uri, să ții cursuri, poate chiar să încerci fotografia stock – adică să produci cât mai mult. Fiind totuși oameni care produc ceva, ai să remarci că ajung câteva mii de subscriberi pe YT ca aceștia să fie cunoscuți și abordați de tot felul de companii. Când pui accentul pe un domeniu îți dai seama că nu mai ai un public atât de mare, ci unul mai restrâns – ceea ce în România se consideră irelevant, adică nu „vinzi” destul. 

O să repet, am fost surprins să văd cât de maturi sunt acei puși de 25 de ani și cum pun accentul pe perseverență atunci când vorbesc despre modul în care au început câte o afacere, indiferent dacă au avut succes sau nu – nimeni n-a reușit mare lucru din prima încercare. Ce cei nu sunt speculanți se văd de la distanță și se remarcă ușor printre oamenii serioși. Dacă ar fi să trec ușor peste foto/video, observ că în alte părți se face mai mult. Se repară calculatoare, se fac rețele, se testează lucruri, se contruiesc tot felul de prostioare. Eu unul încă n-am văzut pe cineva pe aici construind un PC – măcar pe al lui, că trebuie să aibă unul – în schimb povestește despre tot felul de avioane lansate pe piață. Pentru că nu-i așa, câte PC-uri să construiești și cât să vândă cineva prin tine? Spun asta pentru că am auzit-o în contextul aparatelor foto: românii n-au bani să cumpere, deci pentru ce să faci review-uri? logic, pentru ăia puțini care le cumpără. Ironia e că într-o țară în care nu sunt bani unii au pretenția ca oamenii să plătească aproape orice fel de conținut tocmai pentru motivul ăsta – că nu sunt bani. 

Ca o concluzie, rețeta pe care am reținut-o eu e persevernța. În rest, rămân la părerea că la noi nu se face mare lucru și aici mă refer la cei ce au pretenții financiare. De muncit se muncește mult, da, dar încă ni se pare că lumea ar trebui să plătească pentru a ne citi părerile și e ușor să spui că restul nu pune valoare pe munca ta. Probabil ce am scris eu aici ți-aș fi pusu spune la o bere, unde nu mai aveam scuza că am muncit și am consumat timp. E o părere, e o sinteză, nu te-am învățat nimic. 

Advertisements

4 comments

  1. Ei, ba da, de la romana la parerea ta tot am invatat ceva.
    Legat de subiect: sunt de acord ca trebuie perseverenta ca sa monetizezi o pasiune, dar mai cred ca trebuie sa vinzi si ceva original sau macar impachetat in ceva mai neobisnuit. Altfel se pierde printre miile de tutoriale. Ca e respectivul simpatic, peste medie de destept, arata tipa mai bine ca media, ca are patalamale, abordari neobisnuite sau filme mai misto, treaba vanduta trebuie sa se distinga prin ceva.
    Si eu am cautat intr-o vreme bloguri romanesti cu tutoriale sau hobbyuri diverse si tare mi-a fost greu sa gasesc (al tau a fost unul dintre ele). Acum poate ce ma intereseaza pe mine nu-s tocmai hobby-uri tipice in Romania, dar m-as fi multumit si cu tutoriale de jocuri pe computer sau altceva la fel de standard. Tare greu sa gasesti. Majoritar au politica (de regula fie mistocareala, fie spumite, fie ambele), review-uri la aparate tinute in maini maxim 7 zile si cronici de film. Pe la fete gasesti si ceva cronici de carte. Plus retete. Si sa nu uit: moartea pasiunii numita superblog. Moment in care tot crestinul citeste despre farmec si toyota.

    1. Ai completat foarte bine prin ideea că trebuie să fii puțin altfel pentru a ieși în evidență, și din ce am mai ascultat pe la alții, perseverența i-a ajutat pentru că aveau ceva în minte și s-au chinuit ca de fiecare dată să facă acel ceva mai bine. Unii probabil nu vor da bine niciodată în fața camerei, de asta în spatele unor canale de YT sunt oameni foarte buni pe partea de sunet, documentare sau editare foto-video.

      Am căutat și eu bloguri cu/de hobby-uri, dar asta în așa zisa perioadă de gloriie (2007-2009) când și-au făcut toți bloguri. Am găsit un tip care făcea linguri de lemn, de multe ori atunci când iețea cu cortul – arătau ca niște bijuterii, le dădea cu tot felul de uleiuri, urmărea fibra lemnului și făcea tot felul de recomandări -, român tipul. Altul, Dave, cu blogul Dave’s mechanical pencils, făcea review-uri la creioane mecanice. Gen sute de creioane mecanice și cred că toate articolele erau de minim o mie de cuvinte. Oarecum înțeleg de ce unii nu țin bloguri, pentru că e multă muncă. Eu m-am gândit când am scris alea 2-3 postări despre echipament să fac niște poze la ce am, dar mi-ar fi luat ceva timp pentru că n-am lumini acasă. Recunosc, am lăsat-o baltă și am scris ceva să fie acolo.

      Cu toate astea nu cred că lipsa banilor (adică remunerațiile articolelor) sunt problema. Pe mine nu m-ar motiva 100 de euro să fac o postare mai elaborată pentru simplul fapt că prețuiesc mai mult timpul pe care îl dedic altor activități. În plus, cine să dea 100 de euro și pentru ce? ca să renteze cuiva poate ar trebui să postez ceva similar la un interval de timp, iar asta e deja altceva.

      1. Am si eu aceeasi parere, nu e lipsa banilor, e lipsa timpului. Cumva cred ca e normal sa fie asa fiindca as zice ca majoritatea oamenilor cu internet, pasiuni interesante si care-i ard, mai ales din astea care costa, au de fapt bani, dar nu prea au timp.
        Eu unul n-as vrea sa castig bani din blog (nici n-as putea, dar zic teoretic), fiindca mi-ar transforma o joaca intr-o treaba prea serioasa. Imi place libertatea de a scrie cand si cat vreau. In plus, ca sa renteze trebuie sa devina slujba adevarata, sa bagi macar la fel de mult timp, atentie si grija. Iar cum concurenta e acerba, as zice ca nu poti sa o lasi mai moale macar o perioada cum e intr-o slujba obisnuita. Cred ca e grozav de greu si nu stiu daca as vrea sa-mi sacrific un hobby pe altarele remunerarii.
        In afara blogosferei romanesti am gasit si eu bloguri de hobby interesante. Urmaresc cateva rusesti si cateva din america (de cocktailuri, jocuri pe computer, drone si Warhammer 40k[varianta de platou, cel in care vopsesti tu figurinele]). Apropo de “facut ceva”, e plin de fete pe blogosfera romaneasca care pun retete cu ce au gatit. blogurile astea, cel putin in opinia mea, sunt net superioare alora de pareragii si ridicat in slavi cate un produs primit la testat sau vreo carciuma. Cineva produce “content” in Romania, da-s de regula doamnele cu gatitul.

  2. Gătitul a explodat în ultimii ani peste tot și mi se pare un lucru bun. Eu am mai aruncat câte un ochi la Cristina Mazilu pe blog sau instagram, în rest n-am avut răbdare să citesc prea multe.
    Legat de jocuri, eu îl Urmăresc pe Arumba, care joacă în general Europa Universalis IV, mai nou Imperator (tot de Paradox), dar e puțin prea tipicar și uneori mi-e greu să-l urmăresc. Mă uit și eu la chestii cu/despre jocuri mai mult decât mi-ar plăcea să recunosc, dar asta pe YT, că prefer ceva de 20-30 min, rar am răbdare să urmăresc ceva de o oră, chiar și în mai multe reprize (e un tip cu Heroes 3 sau altul cu Caesar III sau Pharaoh Cleopatra).
    Cei de la tested.com au chestii interesante, mai ales când intră în scenă și Adam Savage cu recuzitele lui și one day builds. Eu le-am ascultat podcast-ul multă vreme, dar m-am cam plictisit pentru că sunt ca niște copii mari și dezbat în general lumea gadget-urilor, filme și pop culture.

Leave a Reply to Vladen Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s