Cum să te apuci de fotografie în 2019 – IV – Principalele accesorii

Trepiedul

Necesar mai ales pentru fotografia de peisaj (arhitectură) sau de produs. Dacă ești ca mine și tinzi spre peisaje, va fi probabil primul accesoriu pe care ți-l vei cumpăra. Dacă nu ești sigur, wing it, cum se spune, adică fotografiază ce vrei și vezi dacă ai nevoie. 

În cazul în care ai nevoie, deși n-o să asculți de mine sau chiar de fotografi renumiți, cumpără unul bun. Bun în fotografie înseamnă scump, deci probabil unul din aluminiu va merge spre 1000 de lei, cele de carbon (care sunt mai ușoare) sunt mai scumpe. Probabil vei face ca mine, ai să zici că nu merită să dai jumate din prețul aparatului pe 3 picioare, dar merită. Pentru că e ca la obiective – iei ceva ieftin și apoi te chinui. Eu unul prefer capetele cu bilă în detrimentul celor cu 3 axe, pentru că în natură vei ajunge cu trepiedul în tot felul de locuri ciudate, iar articulația aia îți va permite să poziționezi cum vrei aparatul.

Ca reper, un trepied de aluminiu acceptabil poate fi în jur de 700 de lei, dar evită cu orice preț ce găsești în supermarket.

Blitz-ul extern

Din nou, depinde de tipul de fotografie. Dacă aparatul tău are blitz integrat, poți să-l uiți. Nu voiam să fiu arogant, doar că un obiectiv ceva mai mare îți va umbri imaginea și n-ai să rezolvi nimic. Când mi-am luat primul aparat am zis că e mai bine decât nimic, dar nu prea e. Ca și în cazul oricărui accesoriu, ceva mai scump îți va oferi mai multe avantaje – funcții, putere, axe de rotație etc. E obiectul pe care e bine să-l ai, dar dacă fotografia pe care vrei s-o practici nu-l cere, nu te grăbi.

Eu l-am folosit rar, dar au fost momente când mi-a fost cu adevărat util, de exemplu pentru cadrele de aici. În caz că te-ai hotărât să-ți cumperi, va trebui să fii atent să fie compatibil cu aparatul tău.

Filtre

Pentru început e bine să-ți iei un filtru de polarizare. Filtrul de polarizare elimină reflexiile suprafețelor lucioase (luciul apei de exemplu) și crește saturația culorilor. E bine să nu te zgârcești aici și să-ți cumperi unul mai scump pentru că e o sticlă pe care o pui în fața obiectivului, iar dacă calitatea acestuia e inferioară și imaginea va fi de o calitate mai slabă decât poate obiectivul să ofere. Hama e o marcă oferă filtre relativ bune la prețuri acceptabile, deci poți începe de aici.

Un sfat bun pe care l-am văzut circulând pe internet e să-ți iei un filtru pentru obiectivul cu diametrul cel mai mare, iar pentru celalalte obiective să folosești inele adaptoare care sunt ieftine – în loc să cumperi filtre pentru fiecare obiectiv. Obiectivele bune au în general diametre la filtru între 67 și 77mm.

Carduri de memorie

Vezi mai întâi ce tipuri de carduri acceptă aparatul. Dacă aparatul e ceva mai vechi, s-ar putea să nu accepte cardurile de generații noi, deci n-are rost să iei ce e mai nou și mai scump. Sau se potrivesc, dar poți folosi doar jumătate din capacitate și din nou, nu merită. E bine să cumperi carduri de la producători consacrați, gen SanDisk, Sony, Lexar etc. 

Geantă/rucsac

În funcție de aparat și obiective ai să ai o idee despre ce cauți, dar ca și în cazul trepiedului, e bine să-ți iei ceva de calitate (LowePro, Manfrotto, Kata etc.). Mie personal rucsacul mi s-a părut tot timpul mai comod, chiar și pentru 1 sau 2 obiective, dar ține de preferință. Gențile de calitate te vor ține mulți ani dar, deși majoritatea sunt bune pentru echipament, problema e când vrei să-l folosești zi de zi sau să cari mai multe pe lângă echipament foto/video – fie nu au alte compartimente, fie au dar sunt mici și inutile. Ai grijă la dimensiuni, unele sunt destul de mari.

Advertisements

4 comments

  1. Am o intrebare care e probabil absolut tampita, dar chiar sunt curios: de ce e nevoie de trepied pentru arhitectura? E vorba de fotografiat pe noapte? In capul meu trepiedul e necesar pentru timpi de expunere lungi in care risti sa-ti misti mana si nu inteleg de ce ar trebui sa fie timpi de expunere mari la pozat cladiri. Sau e pe motiv de obiectiv greu?

    1. Nu e neapărat vorba de fotografie de noapte (deși probabil se cere și asta, mai ales acum când sunt tot felul de iluminări artistice), dar destul de rar se fotografiază chiar în mijlocul zilei astfel încât lumina să permită expuneri atât de mici cât să fotografiezi din mână. De obicei se fotografiază la răsărit sau apus (blue hour) și expunerile sunt destul de lungi – iar dacă adaugi un filtru de polarizare și micșorezi deschiderea diafragmei ca să ai un câmp de profunzime cât mai mare, din nou să mărește semnificativ timpul de expunere.

      Mai nou se folosesc tehnici de prelucrare care compun imagini. Dacă fotografiezi mai multe cadre din același punct poți folosi expuneri diferite (de exemplu una pentru cer, alta pentru clădire) ca mai apoi în prelucrare să le suprapui și să păstrezi din una cerul, din cealaltă clădirea. La fel dunt realizate cadrele în care deși nu e întuneric afară, luminile la interior sunt aprinse.

      La interior din start timpii de expunere sunt mai lungi, dar trebuie să suprapui mai multe expuneri – una pentru interior, cealaltă pentru priveliștea de afară. E un fotograf, Mike Kelley, care pune aparatul într-un loc și apoi face mai multe cadre, în fiecare dintre ele iluminând o zonă cu blitz-uri, iar la final le suprapune pe toate pentru a avea fundalul iluminat perfect. Poate sună artificial, dar fotografia comercială din reviste asta presupune.

      Mai sunt și detalii mărunte, de exemplu dacă ai mai multe cadre poți scoate mai ușor o mașină sau pietoni care trec pe acolo mult mai ușor. Ca să fii sigur că nu ai imagini mișcate, de obicei se folosește trepied de câte ori e posibil (la fel și la peisaje). Mai e o tehnică comună – bracketing – unde aparatul declanșează automat 3 expuneri diferite unde iar ai nevoie de trepied ca să se alinieze perfect imaginile în prelucrare. Sau poate se preferă expuneri lungi, ca mașinile să lase acele dâre luminoase sau norii să dea impresia de mișcare.

      1. Multumesc frumos! Si eu care credeam ca-s eu prost de nu reusesc sa am poze bune cu exteriorul si interiorul (de genul fotografiat si camera si exteriorul ziua). Bine, tehnic vorbind chiar sunt prost ca ar fi trebuit sa ma gandesc la ce ai zis mai sus, dar ma refer ca imi inchipuiam ca e o problema de reglaje ale aparatului pe care nu le stapanesc, nu doar una de prelucrare. Pentru suprapunerea de imagini se foloseste photoshop sau prefera lumea alte programe? Ma gandesc ca vreau sa incerc cum ai zis si apoi sa le suprapun intr-unul din programele de prelucrare/analiza de imagini de microscopie al nevesti-mii (Imaris). Chiar sunt curios ce iese.

  2. Da, și eu am crezut la început că e vorba de tehnică sau chiar de echipament. Diferența dintre amatori și profesioniști e că cei din urmă sunt atenți la absolut toate detaliile. Noi amatorii facem ușor compromisuri – de exemplu când pare că e suficientă lumină nu folosim trepiedul, că e bătaie de cap – în timp ce profesioniștii nu fac rabat de la nimic, iar la final contează atenția la detalii.

    Pentru prelucrare se folosește în general Lightroom + Photoshop – Lightroom pentru gestiune și corecțiile de bază și Photoshop pentru prelucrările mai complicate. Eu folosesc Lightroom + Affinity Photo pentru că nu vreau să plătesc abonament pentru Photoshop – pentru mine personal nu merită. Dacă nu te deranjează sistemul lor folosește-l, că e totuși cel mai bun.

    Ca idee, cadrele se pun în layer-e diferite și apoi se folosesc măști pentru a ascunde ce nu vrei să se vadă în fiecare. Mike Kelley și Elia Locardi folosesc frecvent tehnicile astea, dar n-o să găsești gratis prea multe resurse pentru că ei țin tot felul de cursuri și na. Mike Kelley are tot feluld e fotografii interesante, poate ai văzut la un moement dat un cadru cu multe avioane care decolează (e populară) și care e o compoziție, pentru că asta nu se poate întâmpla în realitate.

    Am uitat să zic și de focu stacking, unde în fiecare cadru focalizezi altceva, ca să fie totul clar – mai ales la macro, unde profunzimea câmpului este foarte mică pentru că ești foarte aproape de subiect.