Crăciun fericit și La mulți ani!

…și blogul la sfârșit de 2016. Poză, și vedeți voi dacă citiți mai departe. Smiley face or somethin’

img_1552

Având în vedere lipsa de activitate de aici m-am gândit că ar fi frumos să scriu câte ceva despre direcția blogului. Vreau să subliniez faptul că dam ăsta rămâne la fel de dam ăsta și în continuare, cu mențiunea că mai rar și mai puțin. Dacă în trecut abia așteptam ocazia să iau aparatul în spate, să mă urc în mașină și să plec pe undeva, entuziasmul pentru excursii scurte și fotografia de ocazie s-a cam risipit. Pe lângă că am fost mai ocupat, s-au adăugat și alte pasiuni precum bicicletele, designul (mai mult la faza de studiu și documentare) și întrebarea ”ar trebuie să-mi fac un portofoliu foto?”. Eh, răspunsul la întrebare e da, dar efectiv portofoliul e încadrat la ”o să”. Cred că mi-ar plăcea ca la un moment dat să am o platformă de fotografie și design, probabil în engleză. Hai să vă spun de ce nu duc blogul ăsta pe culmi mărețe ca un blogăr profesionist.

BLOGOSFERA la sfârșit de 2016

E plină de negativism. Nu credeam că din heităr o să mă trezesc avocat al pozitivului, dar uite că s-a întâmplat. Majoritatea ideilor au conotații negative și, chiar dacă nu tot timpul țintesc o persoană anume, sunt oarecum împotriva a ceva sau cuiva. Nu mi se pare că lumea vrea să creeze ceva, ci se luptă pentru bani, notorietate sau a scrie zilnic câte ceva. Nu condamn pe nimeni, doar că pe mine nu mă inspiră așa ceva. Mi se pare mult conținut slab, mi se pare un spațiu conservator, limitat de teritoriul României și așa zisele practici de colaborare în publicitate. Sunt aceleași discuții care erau și acum 6-7 ani, sunt bloguri care apar peste noapte și vor să facă succes, în timp ce ăia mai vechi îi sfătuiesc și îi dojenesc din când în când. Aceleași discuții despre bani și valori, cel mai bun șampon și cea mai bună pița, indiferent de cine plătește pentru articol. Și cu astea ajungem la următorul paragraf.

Câtă lume citește bloguri? studiile spun că foartă multă. Tineri, intelectuali, oameni care au un venit mediu, ce mai, crema. Toți ăia faini citesc toate mărunțișurile și de ce sunt atâția oameni proști care votează cu PSD. Da, asta-i problema, nu prea ai de ce să citești bloguri. Ca să menții un blog pentru oamenii care caută lucruri ai nevoie de multe resurse și sunt toate șansele să te bată youtube. Nu de alta, dar probabil că ceea ce pui tu pe blog iei de pe youtube sau de pe un alt site. Chiar crezi că oamenii n-o să ajungă la articolul sursă, care, probabil, e mai bun? Orice expunere sau prezentare a unui conținut trebuie să reflecte o activitate din spate. Un blog foto, de exemplu, ar trebui să fie pânza unei activități profesionale în domeniul fotografiei. Una e să postezi un tutorial legat de ceva ce faci tu în propriul studio, alta e să iei ceva de pe net și să mai adaugi tu ceva – nu prea are originialiate și valoare.

Mai rău decât ceea ce spuneam eu deasupra e să continui ignorând poblema, cu scopul de aduna cititori, a te promova și te vinde în continuare. Conținutul e rege, cică, dar în același timp tabu. Ne facem comunități și ne atribuim valoare fără să ne judecăm, căci va da cu virgulă. Eu personal n-aș putea fi mulțumit cu așa ceva. Nu aș putea fi mulțumit cu faptul că nu postez mare lucru, dar muncesc ceva mai mult și am niște sute de cititori în plus. Dacă nu sunt mulțumit de ceea ce am creat degeaba mă citesc 10 mii de oameni. De fapt n-au cum să mă citească 10 mii de oameni, ci doar învăț să-i atrag cu diverse artificii. Poate pntru tine e ok, pentru mine sigur nu e.

COLABORĂRI

Un alt lucru care m-a dezamăgit. Deși au fost diverse acțiuni prin care câțiva sponsori au adunat la un loc mai mulți blogări, rezultatul era, în mod paradoxal, individual. Ai fi preferat să facă fiecare ceva de unul singur dar să scrie toți, pentru că sigur rezultatul era mai interesant. Un blog cu mai multe voci e mult mai interesant, dar scopul văd că e să te cheme prenumenume.ro și să ai brend personal. Și să vinzi.

PUBLICITATEA

Nu iese niciodată nimic interesant. De exemplu, ai primit niște bani să faci ceva, iar tu ți-ai luat aifon. Ai reușit să faci și acel ceva fără banii ăia deci e ok. Dacă tot faci vlog, măcar de-l făceai o săptămână numai cu aifonul ăla sau ceva – foloseai un ceva să creezi altceva. E atât de sec totul încât la un moment dat am scris un post despre asta. Și nu l-am publicat, pentru că era tot sec, fiind despre ceva sec. Tâmpit, nu?

Bine, și dacă s-ar trezi f64 sau cineva să-mi cocoșeze blogul cu echipament foto, oare chiar aș putea face ceva fain cu el? Probabil că nu, pentru că mai degrabă te-ai uita la ceva pe youtube făcut ca lumea decât să citești impresii cretine pe care le scriu eu aici.

TOT TIMPUL MOARE CEVA

Apple, tabletele, calculatoarele etc. Nu mor nici blogurile nici vlogurile, nici dubioșenilogurile. Nu moare nimic, totul se transformă în conținut de calitate mai bună, în comunități mai interesante și lucruri care să te inspire. E normal să nu te atragă în primul rând site-uri care descriu în paragrafe ce ai putea urmări ușor și relaxat în imagini și sunet ambiental de calitate. Dar fiecare percepe cum vrea, fiecare are un interes să promoveze ceva. Tu care te uiți ai posibilitatea să alegi, lucru pe care am ales și eu să-l fac.

SUNTEM SĂRACI

În loc să vezi produse Apple, mașini scumpe și diverse electronice vedem review-uri la pița, a mai fost cineva la un nou birt, ne bucucrăm că mai e un Starbucks etc. Orice prostie nouă ni se pare scumpă și inutilă, ni se par proști ăia care dau salariul pe care îl câștigăm noi pentru ceva ce caracterizează ca fiind cool. În loc să fim însă cinici, am putea să căscăm și noi ochii la ce fac alții și poate învățăm lucruri noi. Degeaba ești cel mai deștept de la tine din sat dacă satul tău e mic și aproape căzut de pe hartă.

CONCLUZII

Se poate face ceva pentru a îndrepta cele de mai sus? nu știu și nici nu mă interesează, de asta eu n-o să fac parte din asemenea comunități. Nu sunt mai bun sau mai prost, ci doar mă uit în altă direcție. Blogul rămâne aici așa cum e și dacă a bucurat și pe altcineva în afară de mine de-a lungul timpului mă simt onorat. Mi-am dorit să-mi văd munca urcată pe internet și mă bucur că am reușit. Asta înseamnă că ceea ce va urma va fi chiar mai bun. Vă îndemn pe toți cei care treceți pe aici să căutați lucruri care vă inspiră, pentru că internetul e plin de ele.

Nu rămâne decât să vă doresc un Crăciun fericit! și alte chestii fericite pe care probabil le mai sărbătoriți în perioada asta.

4 comments

    1. Nu cred că m-am hotărât încă pe care drum o voi lua – pentru că vreau mai întâi să experimentez diverse lucruri până voi vedea ce mi se potrivește. Am început să studiez fotografia de produs, mai exact food photography, desigur nu la un nivel profesional încă. Din motive de timp nu pot spune că am rezultate, dar e ceva ce aș vrea să încerc în viitorul apropiat.

      În rest, cred că înclin spre digital. Am experiență cu programe de tip CAD și tot felul de modelări grafice pentru prezentări. Intenționez să învăț să lucrez și cu programe gen Blender, care folosește suprafețe în loc de corpuri solide folosite în CAD – ceea ce îmi va lua ceva timp să înțeleg. Îmi place domeniul SF, deci e posibil să încep să fac un fel de digital art cu valențe de genul. Îmi e greu încă să mă exprim și să văd o direcție clară în care aș vrea să merg, așa că mă gândesc la un site unde să încerc pur și simplu și să subliniez ce mă inspiră.

      Gred că e greu să spui că te apuci de design și ar trebui să mă ancorez în ceva anume, palpabil, și asta intenționez să fac.

      1. Food photography nu e o nisa cam aglomerata? Din ce am observat (nu ca ar fi statistic semnificativ) exista fie doamne care se pricep la gatit si care au invatat mergand la cursuri de fotografie sa-si pozeze mancarea (nu ca apreciez, mi se pare ca sunt toate invatate cam acelasi standarde si dupa cursul respectiv toate par clonate, nici o uma de inovatie in opera domniilor lor), fie consorti sau prieteni care pozeaza pentru o doamna cu veleitati pentru gatit (cam acelasi gen de calitate stas). Oricum ai da-o pare sa fie o chestie in care te lansezi cand ai si prestatorul de “food” la domitil :P. Nu vorbesc chiar din burta fiindca nevasta-mea a fost implicata in astea cu gatitul (ca hobby) si eu am dat cu nasul din curiozitate, de unde mi se pare si o nisa cam aglomerata. Altfel, directia digitala, nu ca ar conta ce cred, mi se pare de viitor. Sper sa ai succes fiind unul dintre putinele bloguri care merita citite pe blogosfera romaneasca (nu te vaicari, nu esti ipohondru si nu esti paranoic, ceea ce e grozav de nou si atipic). Imi pare un pic rau ca nu dai linkuri aici si catre profilul/blogul real, m-ar interesa sa-ti vad portofoliul.

  1. @Vladen: Este aglomerată, dar chestiile de calitate ies în evidență și am văzut că sunt remarcate în domeniu. Eu am fost impresionat de meniul unui bistro, ca mai apoi să dau și de fotograf pe fstoppers: https://fstoppers.com/profile/coliphotography . Eu nu văd neapărat mâncăruri complicate, ci diverse chestii prezentate altfel – de exemplu gustări, platouri pentru bere, ingrediente etc. Cred că și fotografia stock a devenit saturată pentru că volumul e foarte mare, deci cu cadre simple și bine realizate tot nu faci mare brânză – cel puțin nu financiar.

    La început m-am gândit că cel mai ușor mi-ar fi să lucrez cu diverse localuri și să le fac tot felul de poze cu care să se promoveze, chiar și pe gratis – eu rămân cu cadrele pentru portofoliu și primesc mâncarea gata, ei au ce pune pe site/facebook – ai fi surprins să vezi câte localuri mișto au poze groaznice. Am discutat chiar cu un patron al unui local nou deschis (foarte modern, cu gustări, salate și o atmosferă plăcută) care nu prea știe cu ce să se promoveze pe internet. Sincer să fiu aș vrea să cred că e de ajuns ca cei care-i trecem pragul și avem ceva de oferit să o facem. A, și sper să nu dea de specialiștii de pe la noi care vor strica totul. Am observat că nu-i merge grozav și dacă nu are bani să bage într-o promovare ca lumea, măcar ce face să fie sincer și cu gust.

    Probabil că voi da link-uri la un moment dat, dar nu am reușit încă să adun niște idei și să le și materializez. Probabil că abia din toamnă voi reuși să mă implic mai mult în partea asta de digital.

Leave a Reply

