Diferențe de mentalitate în onlain

Vreau să plec de la 2 cazuri, pe care le voi expune foarte pe scurt, la nivel de idee. Nu e neapărat important cine sunt protagoniștii și de unde vin.

  1. X cere finanțare pentru un album foto. Are nevoie de suma de xxx $ pentru a realiza acel album și pentru a-l publica. Nu contează în momentul ăsta dacă vrea să-și cumpere aparat foto, hârtie pentru album, lipici pentru copertă sau carioci pentru autografe.
  2. Y e fotograf amator, dar pasionat. Vrea să facă un curs de fotografie, dar nu mai are bani pentru că și-a completat recent echipamentul. Ar dori să primească suma de xxx $ pentru a face acel curs.

În primul caz, cineva produce ceva. Bun, rău, are un plan și preconizează un rezultat. În al doilea caz, cineva are nevoie de bani pentru a se perfecționa profesional. Momentan nu produce nimic. Vedeți diferența? Vreau să fac ceva și am nevoie de o sumă pentru acel ceva. Probabil că tu vei contribui dacă îți place cel ceva. În al doilea caz ai contribui dacă îl simpatizezi pe Y – e o mare diferență.

Pe bloguri, cel puțin în România, situația derivă din al doilea caz. Omul are un blog, a investit ceva în el și vrea măcar să-și acopere costurile. Nu știm exact care costuri în faza inițială, dar dacă ne gândim puțin le identificăm. Acum, oricine poate pune întrebarea: ”dar până acum cum ai acoperit costurile?”, iar răspunsul e ”m-am chinuit, dar de acum încolo mi se pare că merit să nu mă mai chinui”. Aici o părere care a condus la reacții de tot felul.

Dacă e să iau blogul pe care citiți asta, pentru a produce cadrele de aici s-au investit cam 4000 de euro, în decursul a 8 ani. Mult, puțin, nu știu. E normal ca de azi să spun că ar trebui să câștig niște bani de pe urma blogului pentru a acoperi măcar investițiile viitoare? Da, dacă spun că existența blogului e condiționată de finanțare. De fapt pot spune ce vreau, că doar e blogul meu, dar oare ăia 3 ochi care se uită la pozele de aici vor contribui financiar? Probabil că nu.

Așa ajungem la public. E drept că noi românii nu contribuim atunci când ni se pare ceva interesant sau util. E la fel de drept ne-am obișnuit să ne ceară toată lumea bani. Cât valorează, de exemplu, vizualizarea unei poze pe blog? păi cât e dispus să plătească cel ce se uită la ea. Dacă eu pun prețul de 1 leu pe vizualizarea unui cadru și nu plătește leul ăla, înseamnă că valoarea e mai mică. Tot văd pe bloguri ce muncă, ce informații utile, ce conținut, doar că se pare că nimeni nu vede asta ca având o valoare. E nasol, știu, să-ți spună cineva că deși ai muncit, nu merită să ți se plătească munca, dar se pare că ai făcut ceva ce se găsește în alte părți. Pe gratis. Părerea mea e că cititorul de bloguri din România, cel puțin în momentul de față, nu pune preț pe blogul tău. Normal, îl faci în toate felurile, că el nu plătește nimic, dar dacă blogul tău n-ar mai fi, pentru el tot aia e. Astfel, poți continua sau te poți opri.

Apropo, da, știu ce înseamnă să pornești o afacere, știu ce înseamnă perioadele grele, știu ce înseamnă să publici o fotografie, să primești un preț de nimic, da, știu.

Revin. Blogărul zice ”am dreptul să câștig bani așa”, iar cititorul zice ”ai dreptul, că e blogul tău, dar nu e ok”. Diferența e că blogărul consideră că el are dreptate. Întotdeauna.

Închei prin a îndemna pe fiecare la un exercițiu. Atunci când vrei să vinzi un ceva, ar trebui să te întrebi cu ce-l ajută pe cumpărător acel ceva. Când publici un articol pe blog, ce are în plus față de alte articole de pe alte bloguri? În cazul de față, articolul are în plus părerea mea. Nu văd de ce ai plăti pentru părerea mea personală. Nu văd de ce ar trebui să primesc o contravaloare pentru ultimele 15 minute.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s