Postprocesare foto pentru web

Bună seara, vă spune dam ăsta de la biroul CEO al blogului. În ultimii ani mi-am făcut un mic flux de lucru pentru postprocesarea cadrelor și postarea lor, fie pe blog, fie pe rețele de socializare – știți voi, uite bă ce poză am făcut. În mare, procesarea este pentru blog, adică pentru ceea ce vedeți aici. Deși am avut fotografii pentru site-uri de fotografie stock, prelucrarea pentru web înseamnă în general rezoluții mai mici și mai puțină bătaie de cap – practic ele trebuie să arate bine, atât. Fișierele de înaltă rezoluție au nevoie de corecții mai fine, uneori corecții de culoare și așa mai departe, dar aici nu e cazul. Astea fiind spuse, am zis să împărtășesc cu voi. Vom folosi Photoshop, iar la sfârșit veți vedea de ce.

Înainte de a începe, încerc să bag mințile în cap puriștilor: ORICE CADRU ARE NEVOIE DE PRELUCRARE ULTERIOARĂ. Această postprocesare poate fi în aparat, sau ulterior pe un calculator. Cert este că fișierul brut obținut de la senzor trebuie corectat. Vorbim, desigur, de mici reglaje, nu de foto manipulare. Dacă încă mai crezi că o fotografie își arată adevărata valoare fără aceste prelucrări, îmi pare rău, dar te înșeli. Da, ai dreptul să le păstrezi și fără aceste corecții, dar asta nu înseamnă că ele sunt mai naturale. Până ca aparatul foto să scrie informația pe cardul de stocare, cadrele trec deja prin niște filtre, unul la nivelul senzorului, altele digitale la nivelul compresiei. Nu am menționat, dar mă refer doar la fotografia digitală. Să începem, deci.

1. Pregătirea imaginii. Ideal e ca fișierul pe care vrei să-l prelucrezi să fie în format .RAW (Canon), .NEF (Nikon) sau echivalentul altui producător. Asta înseamnă o imagine necomprimată, care cuprinde toate informațiile obținute de la senzor.

Screen Shot 2015-03-09 at 18.56.26

Aici se fac reglajele grosiere, ca de exemplu corectarea expunerii, balansului de alb, iluminarea de fundal etc. În exemplul de față primele 5 elemente. Din nou, ideal ar fi ca rezultatul să fie salvat într-un fișier cu extensia .TIFF. Se poate sări peste acești 2 pași și trece la prelucarea unui .jpg, cu mențiunea că ar trebui eliminată pe cât posibil prelucrarea pe care o face aparatul înainte de a scrie pe card. De exemplu, în unele cazuri se corectează culoarea, contrastul și claritatea. Bun, avem fișierul, acum începem prelucrarea.

Screen Shot 2015-03-09 at 18.58.00

2. Corecții de format și eliminarea greșelilor. Decuparea imaginii (crop), alinierea (dacă e cazul) și eliminarea elementelor nedorite. Eu voi scoate acea creangă din partea de sus a imaginii. Sigur, se poate scoate tot castelul dacă se dorește, dar aici prelucrăm pentru web – adică rămânem la elemente de bază.

Screen Shot 2015-03-09 at 18.58.43

Aici am folosit comanda clone pentru a corecta acea zonă.

3. Shadow/Highlight

Screen Shot 2015-03-09 at 18.58.55

O comandă foarte utilă în Photoshop prin care se evidențiază detaliile din zonele umbrite. Deși pare, nu e foarte complicat – cheia stă în cele 3 setări din partea superioară a ferestrei: Amount, Tonal Widith și Radius.

Screen Shot 2015-03-09 at 18.59.32

 

De preferință ca Radius să fie cât mai mare, iar celealte două în zona centrală. Nu e o regulă anume, trebuie să te joci cu ele până imaginea arată satisfăcător. E bine ca imaginea să fie puțin mai luminoasă decât o vei dori la final, pentru că în urma corectării contrastului aceasta se va întuneca puțin.

4. Brightness/Contrast. Două reglaje foarte importante, deoarece ele dau viață și claritate imaginii. În funcție de imagine și de agresivitatea corecțiilor până în momentul ăsta, luminozitatea și contrastul trebuie mărite mai mult sau mai puțin.

Screen Shot 2015-03-09 at 18.59.53

Screen Shot 2015-03-09 at 19.00.18

 

5. Saturația culorilor. De obicei penultima corecție, saturația conturează, animă fotografia. Dacă un cadru nu are o culoare vibrantă și naturală, n-o va avea nici cu această corecție. Deși multă lume crede că ăsta e secretul culorilor vii, veți vedea că a trage agresiv de acel cursor nu aduce nimic bun. În general, o valoare de 8-15 este suficientă.

Screen Shot 2015-03-09 at 19.00.37

 

Sigur, se pot izola culorile spectrului pentru reglaje mai fine, dar nu voi intra acum în detalii.

6. Claritate/Redimensionare. Senzorul aparetlor digitale este protejat de un filtru antialiasing pentru a elimina reflexiile la nivelul suprafeței lucioase a acestuia. Asta face ca imaginile să pară ușor neclare. Astfel este necesară o corecție a clarității – pentru scrierea pe card în format .jpg aparatul face deja acest lucru. Ei bine, aici vine magia Photoshop. Vom folosi un Photoshop action, adică un șir de comenzi înregistrat. De aici puteți descărca un astfel de algoritm, făcut de Alex Nail.

Screen Shot 2015-03-09 at 19.00.56

Odată ce fișierul a fost descărcat, el trebuie încărcat folosind acea căsuță și veți vedea acele formate de imagine. Practic prin apăsarea butonului play cadrul va fi redimensionat la rezoluția aleasă și va primi corecția ”sharpen”, adică mărirea clarității. Fle/Save as –> și avem rezultatul final.

final

 

De notat faptul că aceste 6 elemente reprezintă niște corecții de bază. Cei ce doriți să obțineți cadre de înaltă rezoluție la nivel profesional va trebui să aplicați și alte corecții mai fine. Odată ce te-ai obișnuit cu aceste câteva elemente, prelucrarea unui cadru va dura 2-3 minute. Aici se văd avantajele Photoshop față de Gimp. Sigur, pot fi făcute după preferințele fiecăruia. Practic îți poți automatiza întregul flux de lucru, după nevoile tale. Mai mult, odată ce ai învățat să le faci, le poți vinde.

Postprocesarea de bază a cadrelor te va ajuta să înțelegi unde greșești când fotografiezi sau unde echipamentul tău nu face față. De exemplu, odată ce ai schimbat obiectivul va trebui să tragi tot mai puțin de cursorul acela al saturației sau vei vedea o altă claritate. Până să trec la Canon 17-55, treceam ușor de valoarea de 20 a saturației, fără rezultate spectaculoase. De asemenea claritatea nu era satisfăcătoare. În mod normal, cu timpul, folosind aceeași prelucrare, cadrele ar trebui să devină mai bune. Nu știu dacă acel cadru ales de mine este un exemplu elocvent, dar ar trebui să fie de ajuns pentru a vă face o idee. Ar trebui să pun vreo întrebare de-aia la sfârșit de articol sau?! nu mai știu care e trendul…

În fine, atât pentru azi.

Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s