Pe bicicletă – Alege bicicleta

În caz că nu știați, dam ăsta a fost întotdeauna oareșcum pasionat de mersul pe bicicletă. Fără ecologisme, verde, mediu, emisii de carbon sau alte rahaturi, dam ăsta s-ar mai plimba cu bicicleta. Am tot amânat momentul pe motiv că era un lucru de care nu aveam neapărată nevoie și mi s-a părut un moft – până la urmă, mi se părea mai utilă o excursie decât o bicicletă. Anul trecut mi-am luat inima în dinți și mi-am cumpărat o bicicletă. Nu am luat-o să înlocuiesc mașina, dar voiam să văd în ce condiții mi-ar fi comod să o folosesc. După aproape un an de biciclit, m-am gând să fac un pustiu de bine și să împărtășesc cu zecile de mii de cititori ai blogului ce și cum, că poate zace pasiunea asta și în străfundul sufletului vostru. Văd că mai e lume care zice (mai feminin așa) ce și cum, deci merită și ăsta citit pentru început. Să începem, deci.

 

1. Bicicleta

Poate pare un amatorism, dar dacă nu sunteți cicliști împătimiți, până să faceți una sau alta trebuie să vă luați 2 roți. Cum alegem o bicicletă? simplu: AIA CARE ÎȚI PLACE. Lasă în faza asta măsurătorile, terenul accidentat, suspensiile și alte prostii. E un obiect personal și trebuie să-ți placă și să fie bicicleta pe care ți-ai dorit-o, indiferent că e o cursieră, un mountain bike, bmx, pliabilă, de stradă sau orice altceva. Da, dacă pe aia roșie o vrei, e bine. Ai pus ochii pe una? acum trebuie să fii atent la scopul în care o vei folosi:

a. Plimbări ocazionale.

b. Sport de performanță

c. Mijloc de transport.

Le-am grupat astfel ca să le pot elimina pe primele două. Dacă vrei să te plimbi când e soare afară, nici prea cald, nici prea frig, nu prea contează ce bicicletă alegi. Nu trebuie nici măcar să fie prea confortabilă. Nu trebuie nici să rămână întreagă prea mult timp, că n-ai tot timpul nevoie de ea. Dacă te încadrezi la categoria b, trebuie să cauți bloguri/site-uri serioase, nu prea ai ce căuta la dam ăsta.

Am trecut de primele două, a rămas asta cu transportul. Asta înseamnă că vrei să te deplasezi din A în B, zilnic sau nu, cu una sau alta în spate. Mai știi bicicleta aia pe care ai pus ochii? na, aici trebuie sa caști puțin ochii la echipare. Da, e cum zice dojo, frâne, pedale, viteze și roți – suspensii în funcție de tipul bicicletei. Un buget mediu pentru o bicicletă ar fi pe la 1500 lei. O poți cumpăra nouă sau la mâna a doua, cu mențiunea că cea nouă va fi mai puțin performantă, dar nouă. Dacă alegi să cumperi una la mâna a doua, fii atent la:

– frâne – de preferat să funcționeze, în caz că nu vrei să le înlocuiești imediat;

– șa – să fie ceea ce cauți, din nou, dacă nu plănuiești să o înlocuiești imediat;

– roți – cauciucuri și spițe (ar trebui ca ambele să fie în stare bună);

– defecte ale cadrului – îndoituri, suduri etc.;

– schimbătoare – asigură-te că funcționează și că nu prezintă semne de uzură importante;

– uzura pinioanelor;

În caz că nu e logic, dacă vrei să te deplasezi prin oraș sau în afara lui, trebuie să ai o bicicletă pe care să poți merge. Nu trebuie să fie după dimensiunile din cataloage, trebuie să ți se potrivească ție. Vreau să o mai spun o dată: ia-ți o bicicletă care să-ți placă. Nu-ți place, vinde-o și ia-ți alta, nu e o mare filosofie.

2. Service

Indiferent de sex sau îndemânare, ar trebui să înveți încet încet cum funcționează o bicicletă. Inițial care și cum sunt cablurile de frână, ce să faci dacă îți pică lanțul și așa mai departe. N-ar strica să poți schimba camera unei roți în cazul că ai făcut pană, dar ar trebui măcar să știi ce tip și de unde să îți cumperi o cameră. În cazul în care mergi în fiecare zi la serviciu cu bicicleta, lucrurile astea îți pot fi de mare folos.

Reglajele de finețe le poți face la magazinele specializate (de exemplu Decathlon) unde găsești și piese pentru diverse tipuri de biciclete, pentru toate buzunarele.

3. Accesorii

În primul și în primul rând ai nevoie de o pompă. E de preferat să ai una ușoară și de dimensiuni reduse pe care să o poți lua cu tine. Vorbim aici de drumuri relativ lungi, nu se știe când vei avea nevoie de ea. În al doilea rând, e bine să ai un sistem anti furt. Din păcate nu există o soluție 100% sigură, recomandarea fiind ca acest sistem anti furt să fie undeva la 10% din valoarea bicicletei. Unele sunt mai scumpe (1000 lei), altele mai ieftine (30 lei), dar toate pot fi sparte. Soluția e să nu îți lași bicicleta nesupravegheată un interval lung de timp. Asta e, dacă ai o bicicletă scumpă trebuie să o iei cu tine peste tot. Printre altele, ar mai trebui să-ți cumperi:

– far și stop – unele mai ieftine, altele mai scumpe, după preferințe. În cazul în care circuli noaptea, ar fi indicat să iei ceva mai fiabil;

– cască;

– coș/geantă/suporți – dacă spuneam că faci diverse drumuri, va trebui să plimbi cu tine una sau alta. Există diverse genți care se prind de cadru pentru scule, portofel, telefon și altele;

– o vestă reflectorizantă. Hai, ziua nu, dar seara neapărat;

– mănuși – da, știu, sunt groaznice alea fără degete și arăți ca un amator dar, credeți-mă pe cuvânt, sunt necesare.

4. Echipament (vestimentație)

Nu trebuie să fii rupt din Turul Franței, dar dacă circuli mult cu bicicleta ai să observi că îmbrăcămintea e foarte importantă. Pentru început, ca regulă de bun simț, evită bumbacul pe piele. Da, știu, mai ales primăvara și vara merge un tricou de bumbac, ai zice, dar nu. Am încercat, că doar nu era să-i ascult pe cei ce se pricep și n-a fost bine. Ai grijă la pantaloni – se pot agăța și murdări foarte ușor. Nu e frumos să ajungi la birou cu ei rupți sau plini de ulei. Pentru început, aruncați un ochi aici, aici și aici.

Trebuie să te gândești că e posibil să ai nevoie de un schimb de haine dacă mergi cu bicicleta la serviciu în fiecare zi. În cazul în care nu transpiri excesiv și nu te murdărești, te poate prinde ploaia și atunci sigur te vei murdări.

Gențile, rucsacul sau borsetele ar trebui să fie pentru ciclism. Da, știu, orice geantă e bună – e bună până transpiri excesiv sau strici unul dintre obiectele pe care le transporți.

5. Comunitate

Am ajuns și la partea mai sensibilă a emisiunii din seara asta: comunitatea. Vrei să fii unul dintre cei mulți, unul dintre cei oropsiți de șoferi, unul dintre cei mândri de bicicleta lor. Indiferent ce faci și unde faci, evită asta. Sau orice altceva seamănă cu aia. Ferește-te de proiecte. Când vezi că e campanie și/sau proiect, când e cu PR, fugi. Când vezi un site care nu oferă nimic util și programează o turmă de oligofreni care să încurce circulația, fugi. Nu de alta dar orice e proiect, iar proiectanții sunt o turmă de voluntari, nu e făcut să fie util, ci e făcut ca alții să poată spune că au făcut ceva. Spre exemplu, dacă participi la aia cu verde și biciclete, poți benefica de service gratuit. Super, nu? dacă citești ce scrie acolo vei vedea că mai mult te încurcă respectivii. Nu numai că nu ți se recomandă, dar nici nu poți cumpăra piese. Ca să ai parte de ”manoperă” trebuie să mergi cu bicicleta și piesele în plasă, dar asta dacă respectivele piese se încadrează în grila gratuităților.

În mod normal, o asociație serioasă percepe o cotizație, iar tu, în schimbul ei, primești la rândul tău ceva. Dacă sunt doar proiecte și inițiative, probabil că nu dai, dar nici nu primești nimic. Când ai întrebări, nelămuriri sau pur și simplu vrei să citești despre fenomen, încearcă cu încredere forumurile străine. Nu știi engleză? învață. Forumurile românești sunt pline de păreriști care nu vor în mod deosebit să te ajute. Spre exemplu, pe un forum, cineva avea două opțiuni pentru o haină specifică sportului. Recomandarea a fost o a treia: geacă de schi.

Dacă vrei să răsfoiești, portocala mecanică mi s-a părut un site simpatic. Nu tot timpul găsești cele mai utile lucruri, dar e plăcut. În rest, pentru cumpărături și prospectat piața, cu încredere decathlon.ro. Nu sunt cele mai ieftine accesorii acolo, dar aproape orice obiect dedicat ciclismului are un raport bun calitate-preț.

6. Concluzii

Folosirea bicicletei pentru drumurile de zi cu zi nu e pentru oricine. Pentru asta trebuie să îți placă cât de cât ciclismul și trebuie să ai curajul să încerci. În viața reală, spre deosebire de balivernele de pe bloguri, te murdărești, transpiri, mai faci o pană, îți mai zboară lanțul, mai ai nevoie de reglaje la frâne și schimbătoarele de viteze. În următorul articol câteva lucruri de bun simț legate de comportamentul în trafic.

Advertisements

7 comments

    1. Lasă că ai mei blogări ecologiști încă au impresia că s-au făcut piste pentru că sunt ei mulți. Oricum, câte piste sunt, tot atâția bicicliști care circulă pe lângă ele, dar despre asta în articolul viitor.

  1. Ha! Păi în Helsinki, păşeam agale pe o pistă pentru biciclişti, fără să observ că eu îs în mijlocul drumului lor şi odată m-au “învârtit” vreo 2 (un el şi o ea) pentru că se rula cu mare viteză. Am bodogănit până am observat liniile trasate…şi ups! Neatenta eram eu. Şi tot acolo am cunoscut pe cineva care locuia la 22 km distanţă de servici.Şi pedala zilnic 44 km. Singura replică pe care am avut-o, a fost :” Şi când mai munceşti dacă pedalezi aşa mult şi atâta vreme?”. Şi totuşi muncea. Dar eu tot nu mă văd făcând slalom printre camioane şi jeep-uri.

    1. Bine, 22 km e deja treabă serioasă, dar se poate – totul ține de drum și bicicletă. Eu nu mi-am cumpărat vitezometru, dar în mod normal, pe un drum întins, cred că ar putea fi menținută o viteză medie de 15 km/h cu ceva condiție fizică și o bicicletă ca lumea. Ca să-ți faci o idee, cursierele ating cam 40 km/h, dar nu cred că merge cineva așa la serviciu, așa că am fost mai rezervat.
      În rest, solicitarea fizică merge bine cu munca de birou, uneori poate chiar să te revigoreze și tă te ajute la concentrare.

      Păi nu, nu ai de ce să faci slalom printre mașini.

      1. Păi stai, că inclusiv în zonele limitrofe oraşului Helsinki drumurile sunt foarte bune iar pistele sunt folosite inclusiv de piloţii de avioane (dar pe cursiere, da? am văzut eu unul în uniformă); presupun că se poate menţine o viteză mai mare şi oricum, acolo sunt mai puţine maşini.
        Sigur ar trebui să fac slalom la mine în oraş pt. că nu sunt piste de nici un fel. Adică să poţi traversa oraşul. Şi cu toc şi pe bicicletă, hmm! Şi cu pruncul din dotare pe bicicletă, iarăşi hmm!

  2. Cel mai periculos loc in Amsterdam este pista de biciclete daca esti pieton. Cel mai periculos loc in Bucuresti este pe bicicleta… Nu m as risca niciodata sa merg prin cartier cu bicicleta. Raman fara pantaloni garantat! Daca s norocos! …pentru ca alternativa ar fi camera de urgenta a vreunui spital…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s