Instagram

Eu sunt conservator din fire și, de cele mai multe ori, atras de practicile mai vechi ale fotografiei. Înclinam și eu să cred că fără fotografia fără film e doar ceva comercial și oarecum sec. Ei bine, folosind și tehnologia nouă, n-am avut cum să neg avantajele și să ignor potențialul pe care-l oferă. Multă lume a scris despre Instagram și chiar mai mulți au întors subiectul pe toate părțile, așa că îmi va fi greu să redau esența. Instagram, pentru cei ce încă nu știți, este o aplicație pentru terminalele mobile care aplică niște filtre pozelor și oferă posibilitatea distribuirii lor pe rețelele sociale. Pentru cei mai studioși, există și wikipedia.

Ideea este una foarte simplă și anume de a aduce niște efecte numite faux-vintage – efect fals de vechi – prin ”a click of a button” și de a distribui rezultatul pe rețelele sociale. Sigur, pentru cei cât de cât interesați de fotografie, aspectul generat de aceste filtre este unul cunoscut, iar pentru cei pasionați, ceva nu foarte greu de obținut prin prelucrarea ulterioară a cadrelor. Dacă până acum trebuia să cunoști câteva programe de grafică pentru a obține aceste efecte, acum e mult mai ușor. Deschizi aplicația, selectezi un cadru și alegi unul dintre filtre, apoi putând opta pentru câteva reglaje.

 

După cum probabil ați observat – toți care folosiți rețelele sociale – popularitatea sa este într-o continuă creștere. Toată lumea publică diverse cadre, unele mai interesante, altele mai puțin, de peste tot, indiferent că e pixul de pe birou, mâncarea din farfurie sau vacanța din Paris. Reacțiile la această abundență a efectelor faux – vintage nu au întârziat să apară, unele fiind destul de agresive. Una din ele, oarecum previzibil, e critica legată de aparentele aspirații artistice ale celor ce folosesc aplicația. Mai exact, ceva de genul ”degeaba folosești acele efecte, fotografiile tale n-au nimic artistic”. Altele, pe un ton mai calm dar care au atacat în profunzime, cele legate de denigrarea acestor efecte prin banalitate. Simplu, apreciem fotografiile vechi pentru îndemânarea cu care au fost făcute, iar cei ce au făcut banală copierea lor au făcut ca totul să pară comun și lipsit de valoare. Printre reacțiile pozitive se numără, aici argumentul meu preferat, ocazia de arăta ceva, de a exprima. Cu cât posibilitățile sunt mai multe, sunt mai multe șanse să iasă la iveală ceva frumos, artistic sau, pur și simplu plăcut. Facem o pauză pentru câteva cadre de-ale mele trecute prin această aplicație.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Părerea mea legată de aceste reacții este că cele negative sunt puțin exagerate. Faptul că ne bucurăm de aceste efecte ”vechi” nu mi se pare un lucru rău sau banal. Lumea e într-o continuă schimbare, iar noi trebuie să ne adaptăm. Da, poate e greu ca o prelucrare la care tu munceai să apară pe un site de socializare culmea, nici măcar printr-un click, ci prin atingerile unui ecran, din mijlocul unui mijloc de transport în comun. Pot spune că sunt dispus să îmbrățișez tehnicile digitale de dragul rezultatului. Acum un amator poate obține imagini clare, saturate, fermecătoare. Cu niște economii pot avea un echipament decent, capabil să scoată rezultate profesionale. Acum pot pleca într-o vacanță și mă pot întoarce cu 2-3 cadre bune de pus pe perete.

Efectul de cool. Da, cu asta ne obișnuim foarte greu cei mai vechi, dar e un factor decisiv. Pe lângă tot ce am spus eu mai sus, aplicația e cool. Simplu, americănesc și la modă. Simplu, cool. Poți cutreiera lumea în lung și în lat, poți pune poze de peste tot, ușor și comod, poze care arată bine. E un mic editor foto care place, care dă personalitate cadrelor. E, dacă vreți, un Apple în fotografie. Orice produs Apple are un omolog produs de alte companii, la fel de performant și de cele mai multe ori mai ieftin. Cu toate astea multă lume preferă să plătească un preț dublu pentru un iPod, pe care va pune muzică în format .mp3, în detrimentul unui mp3 player mult mai ieftin. E un concept cu care ne obișnuim mai greu, tindem să-i facem snobi pe cei din jur și să susținem că nu merită. Trebuie să recunoaștem că, deși mulți oameni sunt mai modești și mai puțin extravaganți, de multe ori aleg un design sau un concept pentru simplul fapt că le place. Nu intru în alte discuții, nu contează aici și acum valoarea financiară.

Vă mai spun cum și ce folosesc eu când vine vorba de acest instagram și apoi vă las cu încă un set de cadre. Personal, îl folosesc uneori. Nu sunt atât de atașat de el încât să îl aplic pe cadre cu rezoluție mare (cum fac mai nou unii profesioniști) în mod curent, dar prefer uneori un efect pentru cadrele luate cu telefonul, cadre cu caracter instantaneu. Ca orice om, ajung la muzeul satului, pe lângă cele 10 cadre luate cu aparatul foto, merg și 2-3 cu telefonul. Le mai văd prietenii, le mai arăți colegilor și așa mai departe. Per total, mi se pare că, în ciuda reacțiilor negative, aduce ceva nou și dă posibilitatea de exprimare. În fotografie, indiferent de tip și tehnici, există cadre bune, proaste și un amalgam între aceste 2 categorii, iar instagram nu face excepție. Această aplicație nu va deveni arta fotografică, nu va înlocui cadrele de calitate și nu va îngropa fotografia clasică. Cum spuneam, pe final, vă las cu încă un set de cadre.

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s