Blogging pe termen lung

Am citit asta azi. Nu am de gând să scriu în mod critic, dar vreau să scriu și eu părerea mea. Din păcate ideile de acolo sunt tangente la o realitate șlefuită, sau mai exact tangente la o realitate tangentă. O să iau punctele de acolo, pe rând, și am să comentez scurt pe marginea lor.

Cele mai bune sunt blogurile noi 

Nu chiar. Dacă entuziasmul se pierde pe parcurs, asta e. Sunt multe bloguri noi făcute, așa în dorul lelii, de oameni care n-au nimic de împărtășit. Toți avem impresia că putem scrie, toți avem impresia că putem pune un banner cu emag și toate merg șnur. Nu. Noi sau vechi, unele sunt interesante, altele nu. Mai mult, pentru mai marii blogosferei, un blog descoperit acum de ei nu înseamnă că e nou.

Ne place (in)cultura

Nu suntem un popor cult. Da, am încercat să ne mințim singuri până acum. Pentru prima dată iese la iveală partea urâtă a profilului cititorului: incultura și îngustimea minții. Reacția pare să fie inserțiile culturale. De ce? Vrei ca omul care te înjură să aprecieze articolele tale despre teatru? Și de ce cultură? Ne plângem că plutește rigiditatea lingvistică și că mulți sunt mult prea exigenți cu textele, dar vrem să promovăm cultura? Blogul e un loc unde vrei să găsești păreri, atitudine și lucruri interesante. Nu trebuie să mulțumești masele, ci să oferi ceva de care ești tu mulțumit.

Banii nu-i primești pe 3 vizite

Corelat cu

Piața românească de publicitate este la pământ

Nu e la pământ. E cu buget redus, că nu suntem Germania. Trafic înseamnă expunere. Vreau ca reclama mea să treacă prin fața a cât mai mulți ochi. Ce, reclama pe bloguri poate fi de calitate? Într-o epocă a senzațiilor digitale noi vrem să fie prețuite niște texte fade? Vai, ai testat o nouă tabletă? Ți se pare că ai conturat adevărul absolut? Ia priviți aici. Ăsta e un text de citit? Intri e bloguri să citești despre pastă de dinți?

Comentatorul român este de comă

E, revenim la incultura și mitocănismul comentatorilor, milioanele de cititori, de fapt. Până la urmă, cititorii ți-i faci. Dacă scrii superficial și fără să te documentezi, de ce ar sta cineva cu capul pe umeri să dezbată? Așa articol, așa comentarii. Dacă tu, ca blogăr, nu ai căutat să vezi care e treaba cu urbanismul, sigur nu vor sta la povești oamenii care au ceva în cap.

Comunitate? Care comunitate?

Comunitate pentru ce? Ai nevoie să te împingă cineva din spate? Ai nevoie de promovare? Culmea, într-o lume cu tendințe de globalizare, blogării vorbesc de comunități locale. Ai un blog și ceva de împărtășit, ai nevoie de Cristina TM să-ți dea retweet necondiționat? Da? Nasol atunci.

Adaug eu un punct: BANII

Cel mai curat mod de a aduna bani mi se par reclamele prin bannere. Practic ai vândut un spațiu pe site-ul tău. În funcție de calitate și vizitatori, valoarea lui crește, cum e și normal. Părerile tale nu sunt în mod direct influențate de sponsori sau clienți, nu trebuie să scrii azi despre cozonaci, mâine despre mașini, iar poimâine de oferte de excursii. Mai mult, asta e o metodă chiar mai bună. Îți vinzi textele de pe blog. Nu, blogul nu trebuie să fie gratuit sau pe bani. El e un site, care oferă ceva. Proprietar fiind, ești liber să ceri sau nu bani.

 

Ca o concluzie, nu, blogging-ul nu este o afacere pe termen lung. Sau este, dar nu una foarte profitabilă. Nici nu are cum să nu fie limitat de anumite repere, atâta timp cât e un site care oferă de cele mai multe ori mai puțin decât alte site-uri, construite cu un scop anume. Nu poate un blog, pe care scrii cum ai călătorit fără bilet sau cum ai slăbit 5 kg în 2 săptămâni, să genereze o sumă de bani mai mare decât în cazul unui site care oferă niște servicii. E stilul românesc de a nu crea, de a spera că poți păcăli oferind puțin, dar menținând așteptări mari. Soluția dată de dojo e să vindeți aceleași articole slabe pe bani mai mulți. Că un articol de 2 euro ar trebui, de fapt, să fie plătit cu 5. Blogging-ul înseamnă în primul rând scris, lucru pe care lista fruntașă nu-l reușește.

Advertisements

8 comments

  1. Fără să aibă legătură cu textul tău neapărat, dar datorită unor observații despre incultură pot să pun următoarea întrebare:
    În ce epocă, interval, perioadă din istoria omenii, oamenii culți au fost majoritari?
    Peste tot aud plângeri despre lipsa de interes pentru artă,știință, literatură, dar arta și știința, și literatura nu sunt la îndemâna oricui, la mintea oricui, dar mai ales pe sufletul oricui.

    1. De acord. Mă enervează ideea că trebuie sa-i iei omului cancan-ul și să-l duci la teatru. Eventual îi arăți ce înseamnă și îi dai posibilitatea să meargă, atât. Ideea de la care s-a plecat e că prostia maselor împiedică anumiți indivizi să creeze, lucru fals.

  2. Refuz să înțeleg ideea cum că eu, om cu blog, aș putea crea ceva de calitate dar răspund cererii, care e bazată pe o lipsă de clitate. Dacă pot, nu fac compromis, iar dacă e să-l fac, tac din gură. Până la urmă textul prost atrage comntatorul prost, nu invers.

    1. Păi aruncă un ochi pe bloguri, iar răspunsul la acuza ”text slab” e ”oricum nu se cer texte bune”. E drept că nu analizăm literar textele de pe bloguri, dar atunci când expui o părere trebuie să o faci cursiv și articulat – lucru rar întâlnit pe la noi.

  3. Arunc doi ochi pe bloguri si asta de ani de zile. Da, nu exista multa calitate, dar nu este absenta. Nici nu cred ca bloggerii au pretentii de scriitor sau de recunoastere literara. Cine are totusi pretentii, eu cred ca expune textele cursiv si articulat.

    1. Bloguri ok sunt, mai ales cele care aparțin scriitorilor sau jurnaliștilor. Problema e la puhoiul pișcotarilor, care au imprsia că asta înseamnă blog de calitate – reclame. Adică încurajezi pe cineva să-și facă blog și să pișcotărească, că de, asta-i calea succesului.

      Colac peste pupăză, își fac prezentări despre blogurile lor și mai susțin că ăsta e normalul. N-aș avea, totuși, nimic cu ei dacă s-ar documenta înainte să scrie o tâmpenie și ar fi în stare să poarte o discuție atunci când e nevoie în rubrica de comentarii.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s