Vacanță pe malul Dunării

Sincer să fiu, voiam să fie mai altfel articolul. Voiam să pun niște poze de acolo, să povestesc în două sau trei rânduri unde, cum, de ce și ce e frumos acolo. Malul românesc al Dunării e un loc destul de sărac și, cel puțin în momentul de față, supraevaluat. Bun, eu știam ce e și ce nu e pe malul Dunării, dar, așa de dragul discuției, hai să trecem în revistă așa zisele atracții.

Păi ar fi Cazanele Dunării. Dacă o întrebați pe Nebuloasa, probabil se agită și exagerează într-un stil piaristic. Cazanele astea sunt un loc unde albia se îngustează. Viteza apei și adâncimea cresc. Oau, nu? Da, sunt niște stânci, te uiți, faci 2 aceleași poze pe care le-au mai făcut 500 de mii de oameni și pleci. Cazanele astea sunt mici, respectiv mari. Alea mari, unde albia e cea mai îngustă, adică distanța dintre maluri este cea ma mică se pot observa dintr-o plimbare cu vaporaș/șalupă/barcă/plută sau orice alt vehicul plutitor. Plimbarea asta chiar merită și costă undeva la 30-50 RON de persoană, în funcție de durata plimbării.

Trasee. Nu serios, puteți escalada culmi de 300 și ceva de metri. Vorba aia a a tinerilor, Făgăraș, eat my dust! Adică plimbări pe malul unui fluviu.

Peșteri. Cea mai cunoscută, Peștera Ponicova. O să o vedeți dacă alegeți o plimbare cu vaporașul. Da, sunt 10 minute în care ați văzut… o peșteră.

Grota Veterani. Poartă numele unui general și e de fapt o fortăreață dacică. Da, dragilor, în timp ce unii construiau piramide, bravul nostru popor a găsit o grotă și a fortificat-o. 4 RON cheltuiți cu responsabilitate.

Mânăstirea Sfânta Ana. Un loc frumos, o mânăstire cu niște grădini drăguțe.

Porțile de Fier. Inițial un baraj, actual parc, rezervație și nu mai știu ce. Pentru cineva care nu e ca mine (obsedat de baraje) nu cred că are vreun farmec, poate doar dacă ți-a dat cineva bani să scrii despre pe blog.

În mare asta ar fi. În mai puțin de o zi le-ai încercat pe toate. Bine, la asta se adaugă plăcerea românului de a mânca și a bea. De fapt restul s-ar adăuga la asta, că doar nu compari un pește prăjit cu grota nu știu cui. Așa ajungem la turism și la motivul indignării mele.

Dacă ești un om cât de cât organizat, îți faci o rezervare. Înainte să faci o rezervare, întrebi de preț și facilități. Ei bine, aici pe malul maiestuosului fluviu, prețurile se stabilesc în funcție de ofertă. Dacă e pensionul plin, camera dublă te costă 180-200 RON/noapte. Vorba aia, dacă ești blogăr îți permiți dar totuși, 180 RON pe noapte acolo? Eu zic că e cam mult, nu de alta dar am stat în centrul Vienei la prețul ăsta și era hotel. Bine, prețul e preț, nu-ți permiți, nu mergi. Dar ce te faci când prețul e 150 iar când vrei să faci rezervarea e 180?

Hai să zicem că eviți situația de mai sus. Faci o rezervare la o pensiune. Cică 150 RON/noapte. Bun. Ajungi acolo. Afli că n-ai primit camera pe care sperai să o găsești că altcineva și-a prelungit sejurul. Dar stai, primești alta. A, nu sunt condiții așa bune? Păi oricum nu stai o săptămână, deci nu e mare bătaie de cap. Vorba aia, ai cearșafuri curate și apă caldă, ce naiba. Păi asta e acum na, reclamă, țipă, zbate-te, ce, ce dacă ai făcut rezervare? A stai, poți scrie pe blog despre asta și sigur se va remedia situația, coroborat cu faptul că nu mai calci pe acolo. Le-ai arătat tu!

Cumva te-ai cazat. Vezi un afiș cu ”cele mai bune preparate din pește”. Dunăre nene, pește bun și ieftin. Ei, nu chiar. Specialitățile de pește întâlnite în general pe acolo sunt peștele prăjit, saramura și ciorba de pește. Nu numai că nu e nimic deosebit, dar mai dai 32 RON pe o porție de șalău sau păstrăv prăjit. Nu înțeleg ce caută păstrăvul acolo dar în fine. Ideea e că prețul e dublu decât ar trebui să fie. Na, ce să faci, comanzi un piept de pui la grătar. Având în vedere că staff-ul tehnic al pensiunii are în componență 3 persoane, atât servirea cât și prepararea meselor durează. Mult. Oi fi eu mai sărac, dar la prețuri de genul mănânci mult mai bine în centrul vechi al capitalei slovace, Bratislava.

Dacă tot am menționat-o pe Nebuloasă, hai să vorbim despre oameni. Nebu, dacă ajungi aici, măcar paragraful ăsta citește-l, te roagă dam ăsta. Dacă omul sfințește locul, malul românesc al Dunării este un loc păcătos. De la staff-ul pensiunii, la vecinii la bustul gol de la masa alăturată și alți băștinași mai bronzați ai locului, până la așa zisul centru al Orșovei, numai de bine.

Ce scriu eu aici nu e un îndemn de a nu vizita aceste locuri doar că, la rece vorbind, nu merită. Nu pot spune că nu m-am simțit bine, dar, pe moment, a trebuit să mă concentrez să nu văd multe. Concentrarea cere efort, iar eu nu vreau să fac eforturi în vacanță. Când ajungi acasă însă concentrarea se pierde și începi să vezi minusurile vacanței, minusuri care se leagă strict de felul românesc de a fi. Vorba aia, ne tragem dintr-un popor care a găsit o grotă și i-a zis fortăreață. Probabil că se vor găsi unii gen Robert Katai să ne explice cum afacerile celor de acolo se vor evapora din cauza clientului nesatisfăcut. Nu, nu e chiar așa. Ia priviți reclamele de genul ăsta.

Nu că ar prinde team building-ul ăsta la români, dar cum sunt și pe la noi multinaționale, trebuie să se facă și asta. E, proprietarii pensionurilor și-au aranjat basca și au văzut potențialul. E ocazia perfectă de a vinde ceva la supra preț. Că e Dunăre, Văliug, Herculane sau Arsenal Park, totul e mult mai scump decât ar trebui și oferit unui client care nu e dispus să gândească și să analizeze. Sunt hoteluri și pensiuni care din asta supraviețuiesc iar tu, un mic turist care trece pe acolo vei fi dat la o parte dacă e cazul. Hai să închei totuși cu niște poze. Câteva, pentru că altceva n-am găsit de fotografiat. Nu sunt chiar rele și puteți vedea principalele obiective turistice ale zonei, pe care eu, în cinismul meu, le-am ocolit: capul lui Decebal și Lacul Mraconia. Hai să aud câte un oau pentru fiecare!

 

 

 

 

 

 

9 comments

  1. Cum sa nu merite o iesire, orice iesire in natura? Nu pot sa fiu de acord, iar cand vine vorba de Dunare, nici nu mai comentez. Iar altceva ce puteai sa vizitezi in afara de o grota? Poate oricine sa se aventureze intr-o pestera?
    Incearca Topolnita, tot in Mehedinti, dar e ceva care nu te face sa razi.

    1. Nu e vorba de o ieșire în natură, ci de o vacanță. Vacanța include planificare și un buget. În schimbul lor ai parte de niște servicii. Când dezavantajele întrec avantajele, e cu minus, adică negativ, prin urmare nu merită. Găsești alte locuri, mai frumoase, mai ieftine, care îți oferă mai mult.

      Legat de Dunăre, da, în peștera aia ajunge cam oricine. Nu spun că nu merită să vezi obiectivele turistice de acolo (cu excepția sculpurii ăleia care, hai să fim serioși, e de toată jena), dar nu rentează să te deplasezi acolo pentru a le vedea.

      Apropo, eu nu râdeam de grotă, ci de poporul care zicea că e fortăreață.

  2. Departe de mine gândul de-a da cu parul, dar musai să zic ceva despre o mini vacanță la Porțile de Fier. După minunata excursie cu bloggerii, am fost încă o dată prin zonă. Am ales un weekend, ne-am luat de braț doi oameni și ne-am dus. Cazare am găsit cu 80 lei/noapte camera, la Vila Ysa, în Orșova. Adică 40 lei/persoană.

    Cum îmi place să gust mâncare cât mai autentică, am ales să mâncăm pe la restaurantele din zonă. Drept e că pensiunea la care ne-am cazat nu are restaurant, dar recunosc că nici nu-mi place să mănânc la restaurantul hotelului în care stau, că pierd tot farmecul culinar al zonei. Există și excepții, bineînțeles, dar în general prefer să încerc restaurantele locale. Am găsit ciorbă de pește cu 7 lei, șalău cu 13-15 lei și saramură pe grătar (pe care ți-o recomand, că-i foarte bună) cu 15-17 lei. Mai scump decât Meniul Zilei în timișoara, dar peștele e proaspăt (înafară de saramură, evident).

    Dacă vrei un weekend activ, dar care să nu te lase cu febră musculară, zona Porțile de Fier e foarte bună pentru caiac, bicicletă, o plimbare (nu, nu se compară cu Făgărașul, dar recunosc că acum nici n-aș fi în stare să optez pentru Făgăraș. Poate Retezat, până la Bucura, dar și aia cu foarte multe opriri). Mi-a plăcut că-i liniște, că te poți plimba cu barca și că semnalul pe Orange e atât de prost încât nu m-a deranjat nimeni.

    Mă scuzi de kilometrul ăsta de comentariu, dar am simțit nevoia să subliniez că se poate vizita zona și cu buget de bun simț și că da, ai ce să vezi și să faci dacă te potrivești cu locul.

    1. Să știi că Retezat și Făgărași, poate chiar și Bucegi, nu înseamnă neapărat pioleți, echipament și condiție fizică exemplară. Sunt și trasee ușoare, plimbări și locuri în care te poți relaxa, privind munții. A merge la munte nu înseamnă neapărat ”am ajuns pe vârful x” (deși eu m-am fotografiat și m-am pus pă facebook, ca să fiu activ în SM).

      În rest, repet, ideea nu era că nu se poate mai ieftin, ci că prețul e prea mare pentru ce ți se oferă.

  3. Mie mi-a placut mult la Dunare cand am fost in teambulding. In Ponicova am stat 40 de minute. Serios. Am mers pana sus de tot, intr-o bezna totala, si m-am minunat de ce-am gasit acolo, de cat de surprinzatoare e natura si ce lucruri stie ea sa faca.
    Apoi, teambuilding-ul in sine. M-am plimbat 2 ore cu bicicleta si as mai fi avut inca cel putin pe atat. Traseu de offroad, nu pe asfalt. Mi-a placut sa urc pe Ciucarul Mare si sa vad Cazanele de la inaltime. Mi-a placut si sa ma urc in caiac, sa invat sa vaslesc, cu toata teama mea.
    Noi am stat la Motel Continental, care se deschide doar pentru grupuri. Nu stiu daca mancarea si atentia personalului a fost doar din cauza ca eram cu “sefii de la Bucuresti”. Poate da, poate nu, insa experientele de turist obisnuit din celelalte hoteluri ale lantului ma fac sa cred ca e o practica generala asta cu “hai sa avem grija de oaspetii nostri”.
    Probabil ca ai dreptate in legatura cu oamenii de acolo, eu n-am de unde sa stiu, ca am interactionat doar cu cei din grupul cu care am venit. Dar sustin ca locul ala e unul foarte bun pentru un teambulding, atata timp cat programul e unul facut cu simt de raspundere.

    1. În primul rând comentariul de mai jos. Aici e continuarea.

      Nu-mi vine să cred că am uitat tocmai Peștera Urșilor când ți-am trimis poze. Asta e, am îmbătrânit. Mi dispiace. Când mai e cu turisme de-alea și locuri despre care multe femei pot scrie lacrimogen, spui și mai trimit poze.

  4. @Nebuloasa și Cristina

    Știu că poți găsi cazare cu 80 RON, dar nu despre asta e vorba. Eu vreau un loc de cazare cu restaurant. Vreau ca după niște plimbări, seara, să mănânc ceva și să beau o bere. Dacă sunt la Dunăre, aș vrea să văd Dunărea atunci când beau berea aia. Sunt dispus să plătesc pentru toate astea, dar atunci când merită. Nu poți, ca la o pensiune cât de cât, să percepi un tarif echivalent unui hotel. Mai mult, nu mi se pare o scuză să crești prețurile doar pentru că trece multă lume pe acolo. Dacă totuși vrei să mărești prețurile, ar fi de bun simț să te uiți la obiectivele turistice care, deși merită văzute, nu sunt a opta minune a lumii.

    Peștera Urșilor este mult mai spectaculoasă, de exemplu. Există tot felul de peșteri, iar dacă ești pasionat, ele primează. Eu aș putea să stau 2 zile să măsor cu privirea detaliile barajului PDF, dar asta nu se poate generaliza, deci nu compari un castel de exemplu cu așa ceva.

    Prețurile la mâncare sunt mai mari la specialitatea locului – lucru valabil cred numai în România. Mi s-ar părea normal ca prețurile mari să fie la spaghetti carbonara sau la mușchi de vită, pentru că aia se mănâncă ma rar acolo și condițiile de păstrare/aprovizionare sunt mai speciale. Cât despre șalău, da, 15 lei 100 g, cu mențiunea că porția medie e de 200-250 g.

    Team building se face mai peste tot și n-am văzut încă un loc în care acele activități să nu fie la supra preț. Mă refer aici la activitățil comune, adică mers pe bicicletă, închirieri mașini de teren sau ATV și așa mai departe.

Leave a Reply

