Conferințe blogosferice

cc Nebuloasa, CristinaTM

Într-un articol spuneam cum că a fost nu știu ce conferință PRbeta. Nu am de gând să vorbesc despre conferința în sine pentru că, deși am impresia că mare lucru nu se întâmplă acolo, un eveniment care adună oameni cu un scop comun nu are cum să strice. Sigur, faptul că nu am participat nu prea îmi dă dreptul să cataloghez în vreun fel cele întâmplate acolo.

Scriu totuși articolul de față pentru că sunt dezamăgit de reacția blogărilor ce aveau menirea de a da mai departe tot ce înseamnă acest manifest. După cum probabil știți, spectatorii acelei conferințe se împart în 2: cei sponsorizați să fie acolo, indiferent de poziția lor în cadrul evenimentului și muritorii de rând și cei care au plătit cei 190 RON biletul. Cei sponsorizați trebuia să scrie, pe blogurile lor foarte faine, desigur, despre experiența lor pe meleaguri timișene, în febra comunicării.

Primul articol pe care l-am citit a fost la Tonomată. După cum se vede, Tonomata s-a limitat la a face o trimitere la blogul oficial al prbeta-ului și cam atât. Am zis să-i dau o șansă și am pus câteva întrebări, punctual (în rubrica de comentarii). Nu am primit răspunsuri punctuale ci o relatare penibilă, de nivelul unui elev de gimnaziu. Sigur, principalul atu al acestei conferințe a fost, pentru cea cu scufiță, laudele aduse blogului ei. Foarte interesant. Serios. Alte articole slabe aici, aici și, perla PR-ului, aici. Un singur articol cât de cât care, în opinia mea arată relatarea unui om care a fost cât de cât atent, aici.

Toate așa zisele articole sunt povești nemuritoare, compuneri de 2 lei și laude la adresa unor sponsori care, în viziunea lor, ar trebui să-i caute și cu următoarea ocazie. Expresii precum ”speakerii au fost la înălțime” sau ”prezentarea lui X a fost bună” predomină în ceea ce cred ei că e un articol. Toate astea sunt asezonate cu expresii tipice unei limbi de lemn de o superficialitate crasă și lipsa acută de documentare – sunt sigur că mulți nu pot defini în termeni simpli marketing și/sau strategii de comunicare. Deși unele lucruri spuse acolo par să aibă o logică într-un context, respectivii citați au reușit să transforme totul într-un rahat omogen. Îmi pare rău (nu vreau ca alții să se simtă lăsați pe din afară) dar toate articolele pe care le-am citit sunt penibile. De notat este lejeritatea cu care evită esențialul, lejeritate specifică celor care nu plătesc intrarea. Una dintre întrebările cheie este dacă acest manifest își merită banii.

În mod normal în urma unei conferințe rămâi cu ceva. Orice. Ți-au plăcut câteva idei (dar ideile alea le expui în mod coerent), ai văzut o grafică ce te-a dat pe spate, ai învățat ceva noi pe care urmează să-l aplici, ai reușit să-ți consolidezi anumite principii și așa mai departe. Având în vedere că nici unul dintre zăpăciții plătiți să fie acolo (căci la ei mă refer) n-a reușit să scrie așa ceva, putem deduce fie că nu a fost nimic de învățat fie că (într-un fel îmi pare mai plauzibilă varianta asta) nu au fost în stare. Cunoștințele (sau mai exact lipsa lor) nu i-au ajutat să discearnă și să gestioneze informațiile. Nu, dragi copii, prezentările nu sunt bune. O prezentare e bună atunci când simți nevoia să spui ce ai reținut din ea.

Organizarea. În urma unei conferințe vorbești despre organizare doar atunci când n-ai rămas cu nimic. Singurul lucru bun pe care îl poți spune e că lumea s-a purtat frumos cu tine, au fost destule scaune, era cald în sală și cafeaua din pauze era caldă. Toată povestea asta arată pentru a nu știu câta oară neputința blogărilor și nivelul scăzut al blogosferei care, în cel mai fericit caz, reprezintă un spațiu ieftin și accesibil pentru diverse forme de publicitate. Părerile lor tremură în fața gândului că nu vor fi destul de diplomați și nu vor reuși să-și facă înțeles punctul de vedere în fața sponsorilor sau a celor care-i susțin sau promovează. Nu vreau în nici un fel să desconsider munca persoanelor implicate în organizare, dar, atunci când articolele mulțumesc organizatorilor pentru petrecerile de după și scaunul cald, fără a fi în stare să prezinte obiectul muncii din punctul de vedere al unui om tangent la domeniul în cauză, e un mare semn de întrebare.

E păcat că mici evenimente care se doresc a ajunge tot mai sus de la an la an sunt promovate de blogări care abia știu să citească, nu știu ce e aia documentare și nu au coloana necesară exprimării unui punct de vedere la obiect. Tot ce s-a ”livrat” e compilat într-un amalgam de comoditate, lipsit de orice urmă de utilitate. Cu regret spun că nu e prima oară când oamenii minunați din toate colțurile țării apar în peisaj pentru că au fost invitați, fără a furniza măcar un articol decent pe blogul personal.

Advertisements

12 comments

  1. Tu doar vorbești, că de participat, nu participi vreodată la o conferință. Lasă-i pe ei să fie ăia proști și la nivel de gimnaziu și să fii tu ăla atotștiutor, că doar nimic nu-ți depășește strălucirea și nu ai nevoie să înveți ceva în viața asta. Noi am mai discutat despre atitudinea asta a ta. Nu te ajută cu nimic, serios.

    1. Hai că m-am săturat de povestea cu atitudinea. Nu sunt în stare să scrie un articol, dar ”monetizează” de se cutremură www-ul. Ce legătură are totuși blogosfera cu marektingul?
      Nu, stai, mai bine nu-mi răspunde la asta. Mi-e frică de ce ai scrie.

  2. In primul rand, cei ce au platit biletul de 19o de lei n-au fost toti bloggeri. Dupa cum se vede din titlul conferintei, e vorba despre PR si comunicare, online sau nu. Ar fi culmea sa le cer tuturor participantilor la conferinta sa isi faca un blog si sa scrie parerea sincera despre ceea ce s-a discutat acolo.
    Unii din bloggeri prezenti (putini, maxim 20) si-au platit biletul de participare, deplasarea si mancarea, noi n-am asigurat nimic nimanui. Nici n-am fi avut de unde sa facem asta. Si nici n-am fi avut de ce, insa cred ca e de prost gust sa faci publica o lista de platitori, pentru ca, printre ei, se afla institutii publice, firme mai mari sau mai mici, iar aceste date sunt confidentiale.
    Daca unii au putut sa isi exprime live multumirea/nemultumirea fata de organizare, altii au facut-o in scris, asa au crezut ca e mai bine. N-a fost nimeni platit pentru asta. Cand ai cheltuieli de niste mii de euro (multe mii de euro, o conferinta costa, nu sare nimeni cu gratuitati) si un bilet care costa 190 de lei, fa tu socoteala daca mai ai bani sa platesti pe niste unii sa scrie de bine.
    Paranoia e cel mai mare dusman al nostru, iar aruncatul cu noroi devine specialitate demna de Cartea Recordurilor, n-o face nimeni mai bine ca romanii.
    Si pentru miss Red: nu a fost o conferinta blogosferica. Daca ne-am informa mai mult, lumea asta ar fi un loc mai bun.

    1. Comunicaționistic vorbind, te-ai bazat pe blogosferă să distribuie mai departe povesta cu conferința. Plătiți sau nu, sponosorizați sau nu, eu zic că au făcut o treabă execrabilă. Toată floarea comunității locale a fost acolo, deci, floarea comunității a făcut-o de oaie*. Un om care citește astfel de reacții nu poate fi decât dezamăgit. Dacă e intrigat înseamnă că habar nu are și nici capul nu-l duce prea departe.

      PR și comunicarea a continuat cu brand și branding, a, și rebranding, lucruri care țin de fapt de marketing. Dar nu-i nimic, noi comunicăm doar. Mă întreb câți comunicatori știu ce e ăla SRL – da, ăla de bloc care n-are CEO și departament HR sau SM. E o conferință blogosferică pentru că mesajul e preluat de blogări, pentru bloguri. În plus, dacă plătitorii vorbesc despre organizare (bine sau rău) înseamnă că altceva n-au observat. Dacă trebuie să-mi justific părerile legate de conferințe în general trimite-mi mail și îți voi enumera evenimentele la care am participat și care, fără falsă modestie, sunt mai importante din cauza valorii mai mari a informațiilor.

      *părere exprimată și argumentată.

  3. De unde pana unde ideea ca ne-am bazat pe blogosfera? :)) Nici vorba, noi am avut doi oameni dedicati vanzarilor, care s-au ocupat sa contacteze firme, sa explice despre ce e vorba, sa trimita zeci de e-mail-uri explicative. Tu crezi ca insitutiile publice prezente la conferinta au citit niste bloguri si au zis “no, hai sa merem sa vedem despre ce e vorba”?
    Daca ai citit niste articole pe niste bloguri nu inseamna ca asta a fost stategia noastra de comunicare. Vorbesti prostii, nestiind ce inseamna munca din spatele organizarii unei conferinte.
    Iar despre valarea informatiilor vorbesti, desigur, din perspectiva celui care a asistat la prezentari si care a auzit si vazut cu urechile si ochii lui toate prezentarile, nu? 🙂

    1. Nu era strategie de comunicare, ci o datorie așa, prietenească gen comunitatea blogărilor care rituituie, că altfel n-ar căuta nimeni.
      Pentru a mia oară: CE MĂ INTERESEAZĂ PE MINE ORGANIZAREA? Ăia care plătesc biletul nu vin pentru organizare. Nu spun că nu e muncă, dar nu despre asta e vorba. A fost organizare bună? foarte bine. Au avut toți scaune? și mai bine. A, s-au găsit destui sponsori? o fi. După ce ai fost la o conferință enumeri lucrurile pe care le-ai învățat și da, poate ai o vorbă de apreciere la adresa organizatorilor, dar nu invers, cum se întâmplă în blogosfera românească.

      În schimb articolele dezvoltau subiectul cum că bă, E OMUL NEBULOASA aici, dar ei n-au rămas cu nimic. Din păcate nici n-aveau cu ce să rămână pentru că (au mai spus-o și alți hoinari) respectivii invitați trebuia să vină cu informații pe care le vând în mod normal. A, stai, că le vând și aici, că doar 190 lei sunt bani, nu frunze.

      Instituțiile publice sunt cam depăsite de situație, dar asta e o altă discuție. Cât despre prezentări, unele m-au făcut să râd înfundat – nu pentru că aș fi eu deștept ci pentru că sunt incoerente și nu spun nimic.

  4. Și apropo, Nebuloasă, dacă tot te-ai ocupat strict de organizare (care se pare că e de un real succes), de ce vrei tu să cred că lucrurile discutate acolo nu sunt cum spun eu? Profesionalicește vorbind, te cam doare la 10 m în spate de ce zice Alexandru Negrea. Sau?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s