Lacul Bucura – o dimineaţă răcoroasă de iulie (pe film)

E vorba de excursia de la sfârșitul lui iulie, adică asta. Obiectivul era astrofotografia, așa că am luat cu mine și aparatul pe film. Bine, spatele meu avea să regrete atâta amar de echipament, dar asta e. Dacă tot îl aveam cu mine, înainte de plecare am tras câteva cadre. Nimic deosebit, dar voiam să-mi fac o idee despre comportarea filmului în locuri de genul și mă gândeam că poate vor fi avantaje în ceea ce privește paleta de contraste la care filmul este net superior.

În loc să vă mai povestesc eu ce frumos e acolo, ce sălbatic și dur e locul sau alte fantezii de-ale mele, o să vă spun cum e cu fotografia pe film din punctul de vedere al unui amator. Faptele aveau să demonstreze că sunt de fapt foarte…amator. Principalul dezavantaj e că nu poți vedea cadrul imediat ce l-ai făcut. Pentru cineva care nu are foarte bine dezvoltat simțul compoziției e destul de greu, poate fi dezamăgit când vede negativul. Pe lângă simțul compoziției, unele cadre arată bine în primă fază, dar nu merg. Mai mult, cam numai profesioniștii își fac timp pentru a explora întreaga zonă înainte de a se apuca de lucru. Noi amatorii trecem, vedem, fotografiem. În cel mai fericit caz ne întoarcem într-un loc care ni s-a părut că are potențial.

Un alt dezavantaj este balansul de alb. Pentru cei ce nu știu, filmul are o singură temperatură a culorii. Nu există o opțiune de cloudy, sunny, sunset sau oricare alta mai găsim la aparatele digitale. Am lăsat la o parte sensibilitatea ISO pentru că în cadre curente, nu foarte pretențioase, nu e o problemă. O altă problemă este timpul de expunere, relativ lung. În timp ce am făcut puținele cadre am stat în bătaia vântului. E foarte ușor să te trezești cu cadre mișcate atunci când fotografiezi peisaje, cu un timp de expunere de 1/125 secunde. Țin minte că odată eram pe un deal și a trecut să țin eu trepiedul fix din cauza vântului.

Un mare avantaj este în schimb paleta largă de contraste (dynamic range) a filmului. Se văd detaliile, umbrele nu sunt așa dure, cerul și norii arată mult mai natural. Bine, cum spuneam mai sus, în amatorismul meu, am plecat cu un film expirat. Din 2009. Nu ma așteptam eu la artă pe peliculă, deci am zis că merge și așa (da, românește). Eram puțin curios de efectul asupra culorilor al filmului expirat după ce am citit niște discuții. Poate se pretează mai mult la negativele alb-negru sau la diapozitive pentru că în cazul meu a făcut numai rău. Cadrele sunt puțin filtrate (unele) pentru că aveau tente de mov la stâncile pe care bătea direct soarele. De notat că locul unde am fotografiat este foarte pretențios din punct de vedere al luminii. Mai exact, foarte rar găsești condiții pentru fotografii foarte bune. Din cauza asta e nevoie de un film bun, dacă nu un diapozitiv, măcar un negativ de calitate.

Ajung la partea de final: developare-post procesare. Ei, aici se mai complică lucrurile pentru că negativul trebuie scanat. Prima dată când am dus un film am fost extrem de dezamăgit. De data asta din fericire au ieșit bine. Sunt chiar mulțumit. Cadrele de aici au fost prelucrate de asemenea. În primul rând trebuie corectate greșelile datorate scanării. Poate unii veți spune că arată mai natural și poate așa e, dar asta din cauza filmului, nu a lipsei prelucrării digitale.

Ca o concluzie, sunt mulțumit de aceste fotografii și ele au un loc undeva înăuntrul meu. Cu toate astea e mult mai puțin practic decât masivul Canon. Dacă vreau să merg la sigur și să profit la maxim de un loc, voi alege varianta digitală. Sigur, eu sunt nostalgic de fel și de câte ori voi putea, voi lua cu mine și vechiul aparat dar, îl voi folosi probabil numai după ce am făcut cadrele după care am venit. După ultimele cadre, pentru cei interesați, echipamentul folosit.

 

 

Aparat: Praktica LLC

Obiectiv: Pentacon 50 mm f/1,8

Film: Fuji Superia X-TRA

CN-16, C41

ISO 400/27°

24×36 mm 36 exp.

Timp de expunere: 1/125 s

Deschiderea diafragmei: f/8

 

Advertisements

2 comments

  1. Tre’ sa-l linkui pe ‘soare’ catre articolul asta, ca el e pasionat de pozat pe film. Din punctul meu de vedere, marea problema cu genul asta de poze este ca nu intra pe … card de memorie 😀

    deci nu pot vedea ce-am facut, nu pot descarca pe comp, platesc filme, chimicale, plus ca nu-s fan de imbaiat deste in otravurile alea.

    Dar, pentru cei pasionati de asta, e misto de tot. Si poze din astea io nici pe digital nu-s in stare sa fac

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s