Portretul blogărului român la tinereţe

Iar poveşti cretine cu şi despre blogări. Chestia care a pus capac este compararea blogărilor cu jurnaliştii. E drept, nimeni nu e perfect şi deşi se aseamănă, blogging-ul e altceva. Circulă de ceva timp prin blogosferă expresia “Ţi-ai făcut un blog probabil ca să faci bani de pe urma lui.”, expresie care pe mine mă irită mai tare decât expresiile dubioase ale Alinei Crâncău. Banii nu-i faci din blog, ci din publicitate. Ca să poţi face bani trebuie ca imaginea ta să merite asociată cu ceva. Ce înseamnă blogăr profesionist? În general profesionist înseamnă că oferă un serviciu contra cost. Să zicem că blogării profesionişti ar fi cei care încasează un ban promovîndu-se prin blog.

Cum a început povestea cu blogurile în România la nivelul maselor? Păi cine a vrut şi-a făcut un blog. Aşa şi dam ăsta. Mulţi au ales platforme gratuite, puţini au cumpărat un domeniu. Blogurile au evoluat, consistenţa lor a crescut şi în general interesul pentru ele e şi acum în creştere. Multă lume vrea să citească păreri sau întâmplări trecute printr-un filtru subiectiv şi mai mult, să contribuie prin comentarii la dezvoltarea unor idei.

O parte din aceşti blogări au văzut că e rost de un ban şi au început să dea din coate. Unii au reuşit pentru că au fost primii şi au păstrat un standard. Alţii au adoptat limbajul de lemn. În momentul de faţă o mare pătură a blogărilor ce se cred profesionişti e de fapt un mod ieftin de a face publicitate.Îi plimbi prin oraş, pe la brand, le dai biscuiţi, şampoane şi le cumperi bilete la film. În consecinţă aceştia scriu. Ce pot şi ce au timp, cu cât mai multe link-uri. Culmea, li se pare că blogul lor încă mai merită citit. Faptul că îţi povestesc într-un fel cretin cât de bun e iaurtul x, prin absurd, li se pare o lectură decentă pentru milioanele de cititori care le calcă zilnic blogul. În mod ironic, cam aici se vede diferenţa între blogăr şi jurnalist. Jurnalistul e ghidat de ideologia publicaţiei sau a conducerii acesteia, urmând un anume tipar, pe când blogărul scrie cuminte după ce a primit cei 50 RON. Acum, mai e ideea că acel blogăr nu spune treburi negative. Hai să fim serioşi, ce lucruri urâte să spui despre cozonaci, biscuiţi, telefoane mobile foarte populare şi alte lucruri de genul? De fapt articolele sunt atât de seci încât ajung să fie o simplă promovare, o afişare a unui produs în faţa unui număr de oameni care tranzitează acel blog. Ei, aici unii blogări sunt mai deştepţi. Ei nu scriu un Pî mare acolo în titlul articolului ca omul să evite din start articolul. De exemplu Tonomata cu scufiţă are un tag pe nu ştiu unde din care ar trebui să înţelegi că acel articol a fost scris pentru 50 RON şi n-o să scrie de rău că e de prost gust. Majoritatea aleg trucurile astea, dar, culmea, mulţi fani pupincurişti de-ai lor le văd articole serioase, venite din …hmm…inimă.

Mergem mai departe. Bun, au trecut 2-3 ani, ai 100 de cititori, 2-3 reclame la iaurt, ceva cu # pe tuităr şi vrei să evoluezi. Vrei să-i iei aifon din banii câştigaţi. Momentan nu ajung, deci trebuie să faci ceva. Pai hai să fii PR, om de online, să faci “proiecte” şi alte cele. Eşti tot o comunitate, mulţimea e în delir. E, acum lucrurile nu mai sunt la fel. Nu mai poţi scrie orice, nu mai poţi da link către orice şi aşa mai departe. Nu, dragi colegi, ăsta nu mai e blogging. Ironia e că aceşti blogări extrem de realizaţi sunt maxim 200. 200 din nişte zeci de mii. Ăia zecile de mii nu sunt relevanţi. Normal că nu sunt, că ăia scriu texte care se citesc şi cam atât.

Nu, nu, mai e. Blogării ăştia 200 sunt formatori de opinie. Adică cam ce opinie îşi formează lumea? Despre ce? Puterea facebook? Iaurt? lansarea noului aifon? Proiecte? Adică se proiectează vreun sistem energetic sau cum? Din păcate blogării ăştia totali ar fi simpli bloggeri dacă nu şi-ar promova neputinţa într-un mod agresiv pe orice canal găsesc disponibil. De ce irită promovarea excesivă? pentru că se promovează o bulă. Toate articolele de la aşa zisele conferinţe nu spun nimic. Serios, nu e nimic concret acolo. Ăsta-i online-ul, cică. Adicî în timp ce ei au făcut 1001 proiecte, adică site-uri şi alte mărunţişuri, alţii în jur şi-au făcut doar treaba şi le asigură utilităţile. Unu’ a rezolvat problemele la termocentrala locală, altul a evitat o castastrofă energetică. Nu, ei nu trebuie promovaţi, nu trebuie ridicaţi în slăvi, dar când un om care pe lângă ei nu realizează absolut nimic, dar este promovat pe unde se poate, conduce la o situaţie de un cretinism ce se poate cuantifica doar în blogosfera autohtonă.

Hai că o lungesc de pomană. Imbecilitatea la care s-a ajuns şi incapabilitatea ce musteşte printre bloguri poate fi derulată la nesfârşit. O să închei cu un mesaj, aşa la sfârşitul anului. Un mesaj pentru toţi blogării care se simt cu musca pe căciulă.

Am citit asta:

” Daca-ti plac banii si vrei sa castigi si ceva pe langa serviciul de baza, masoara-ti vorbele si ai grija cu cine te certi. Daca nu, baga carne cat incape si injura-i pe cei care castiga din blogging si nu trebuie sa mearga de la 8 la 16 la fabrica si sa suporte niste sefi imbecili.” (aici)

Nu mă adresez bloggerului visurât, ci tuturor celor care se simt cu musca pe căciulă. V-aţi gândit voi vreodată că omul ăla care merge la fabrică, la bancă sau oriunde mama dracului altundeva, o face pentru că şi-a ales o meserie? V-aţi gândit că uneori ai nevoie de o piele tăbăcită pentru unele posturi? V-aţi gândit că un Adrian Ciobotaru ar face pe el în locul ăluia de la fabrică? V-aţi gândit că ăia pe care îi faceţi voi corporatişti muncesc ca voi să vă băgaţi căcatul de laptop în priză? Şi uite că într-un sistem prost, corupt şi românesc, într-o ţară în care facebook e unealta de bisnis care rupe tot şi orice cretin ţine “traininguri”, puteţi face asta destul de bine. Voi ştiţi că sunt unii care se asigură că în fiecare zi apa care vă curge la robinet e curată? Nu cred. Mulţi dintre voi nu aveţi intelectul necesar. Câţi dintre voi v-aţi dat seama că un om cu studii superioare, care a ales o profesie, nu înţelege cum asta poate fi o prezentare la o conferinţă? Ei bine, ăia care lucrează de la 8 la 6 sunt mai buni ca voi. Sunt mai buni pentru că îşi văd de treabă. Nu, nu mă refer la funcţionarii publici acri de care aţi dat toţi, ci la ăia care vă asigură vouă un trai mai bun. NU, în nici un caz nu trebuie să-i pupaţi în cur. Trebuie doar să nu vă credeţi mai buni ca ei.

Din nou, mi-e silă.

 

Notă:

Poate nu pare, dar eu nu am nimic personal cu vreunul din cei menţionaţi aici. I-am ales pe ei pentru că urmăresc un tipar care mie mi se pare uşor de ghicit, previzibil. Ei reflectă oarecum tendinţele pe care le văd eu în jur. Contrar aparenţelor, mi-aş dori să se folosească de popularitate pentru a schimba în bine unele principii alte tineretului. Până acum nici o şansă, din păcate.

 

Advertisements

5 comments

  1. Eu l-am citit o vreme pe Ciubotaru, in prezent mai intru uneori pe blogul lui, dar nu mai gasesti nimic, cu exceptia reclamelor.
    Uneori, chiar avea ceva de zis si reusea sa obtina reactii. Acum blogul lui e fad, e superficial si o atat de vizibila unealta a reclamelor, dar este alegerea lui si nu afecteaza pe nimeni, cu siguranta stie ce pierde, simte ce castiga.

    Sunt curioasa ce te face pe tine sa fii asa agitat, imi permit o gluma grosolana, dar pe platformele astea merge, parca esti un Caragiale al bloggurilor. Excelezi cu persiflarea, incearca si cu putin umor. 🙂

    1. E prea multă prostie, superficialitate şi ipocrizie în jur şi mă deranjează atitudinea lor. În loc să se bată cu pumnii în piept şi să vorbească prostii ar putea face ceva util. Au entuziasm şi dorinţă mulţi dintre ei, poate şi minte dar, degeaba.
      Da, o sa incerc şi puţin umor din 2012, înainte şi după sfârşitul lumii.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s