Peştera Urşilor

Sunt mai multe peşteri cu acest nume pe teritoriul României (19 parcă), iar eu mă refer la cea din satul Chişcău, în apropierea oraşului Ştei, judeţul Bihor. E a treia oară când o vizitez şi prima dată când încerc să fotografiez aici.

Dacă ar fi să enumăr câteva lucruri despre peşteră, din punct de vedere turistic desigur, principalul avantaj e că se poate ajunge uşor până la gura peşterii, chiar şi iarna. Atât de uşor încât domnişoarele se pot îmbrăca de oraş iar domnişorii pot purta tenişi trendy şi blugi albi. Temperatura din peşteră este constantă, cu valoarea de 10 grade Celsius, indiferent de anotimp. Intrarea în peşteră costă 15 RON. Întregul tur turistic durează aproximativ 20 de minute şi este asistat de cel puţin un ghid. Pentru a putea fotografia trebuie să plătiţi o taxă suplimentară de 15 RON. Veţi vedea în cadrele de mai jos dacă merită această taxă. Sigur, pentru amintiri de genul “eu în peşteră” sau “prietenul/prietena în peşteră” nu prea merită această taxă daca nu ştiţi prea bine ce faceţi cu aparatul foto. Motivul e simplu: lumina e groaznică şi nu prea ai timp să compui un cadru, mai ales că întreg grupul va trece pe lângă tine în timp ce expui.

Înainte să trec la explicaţii legate de tehnici folosite pentru fotografiere voi trage o concluzie: peştera merită vizitată. Nu e ieftin, taxa de fotografiere e mare după părerea mea, având în vedere lumina cruntă şi lipsa posibilităţilor (timp, unghiuri, spaţiu de manevră). Totuşi, vizitarea ei se face într-un mod civilizat şi aduce un mare plus unei excursii.

Tehnica fotografică folosită de mine aici se numeşte “la plezneală”. Da, sună profesional. E a doua oară când încerc fotografii într-o peşteră dar rezultatele nu-mi par rele pentru condiţiile pe care le-am avut. Datorită lui Moş Crăciun (Santa Claus şi Merry Christmas pentru blogării mai englezi care citesc din greşeală articolul) am avut un ajutor. Da, un nou accesoriu va fi adăugat în pagina cu echipament. Poate voi scrie şi un articol entuziast despre al doilea blitz extern pe care l-am folosit.

Revin la tehnică. ISO 800 şi putere maximă din partea blitz-ului sunt setările care au guvernat întreaga mea plimbare prin peşteră. Am avut şi trepiedul dar ar expunerile la lumina din peşteră şi o compoziţie mai bună ar fi solicitat mult timp. Mult mai mult decât este alocat în compania grupului de vizitatori. Balansul de alb este o încercare, având în vedere lumina rece a blitz-ului şi reflectoarele galbene din peşteră. Sunt lumini la polul opus din punctul ăsta de vedere şi pot crea probleme celor fără experienţă (ca mine de exemplu). Am ales o diafragmă de f/6,3 pentru a micşora timpul de expunere care a fost cam 1/250, 1/200 secunde. Cadrele sunt ok zic eu, dar nimic spectaculos. Fără blitz-ul extern, n-ar fi ieşit mai nimic.

Dacă printre cititori există entuziaşti ai acestui gen de fotografie îi rog să împărtăşească şi punctul lor de vedere în rubrica de comentarii.  Astea fiind spuse, cadrele:

4 comments

  1. Faine cadre (asta din perspectiva unuia care priveste)…

    Cunosc pestera cat de cat si, cred ca daca ai fi avut mai mult timp sau conditii, ai fi putut surprinde cadre si cu alte zone mai interesante…

    Ca idee, in zona mai sunt pesteri cu formatiuni la fel de interesante, dar, nepopulate si fara monezi prin ele… poate acolo ai reusi ceva-ceva…

  2. Da, ştiu că sunt multe peşteri, dar eu nu sunt foarte fan aşa al peşterilor. Nu ştiu cum m-aş descurca cu lumina. Aş încerca totuşi, poate data viitoare când mă duci pe acolo.
    Cât despre monede, a întreba o tânără de ce au aruncat oamenii monede pe lângă bietul schelet reconstituit. Răspunsul ghidului a fost prompt: “De proşti!”.

  3. Hmmm nu ți-am văzut articolul ăsta, dar părerea mea de simplă admiratoare e că ți-au ieșit bine cadrele. Îmi amintesc foarte bine că de fiecare dată când am fost în Peștera Urșilor n-am reușit nicicum să nimeresc măcar o fotografie decentă, așa că te-ai descurcat și cu lumina. 🙂 Bine, aparatul tău foto oricum e performant, însă ți-am spus, mie îmi plac fotografiile tale.

Leave a Reply

