Cum să evaluezi o fotografie – ghid blogosferic

Totul a pornit de la o dispută pe tema fotografiilor publicate pe blogul Elenei “Proiect” Cîrîc în cadrul unui articol dedicat Montolimpiadei 2010. Eu am criticat calitatea slabă a fotografiilor şi m-am trezit atacat de diverşi tineri (toţi sub 15 ani). Argumentele lor au fost multiple şi foarte interesante. Astfel m-am întors la redacţia dam167 pentru a căuta un sistem de evaluare, care să reflecte adevărata valoare a cadrelor. Este vorba despre un ghid cu ajutorul căruia se atribuie un număr de puncte fotografiei publicate sau care urmează a se publica.

Evaluarea fotografiilor “în online” – Ghid practic

  1. Experienţa fotografului   (0 – 10 p) – 0 puncte pentru fotografii profesionişti, 10 pentru “Ce înseamnă aparat foto?”
  2. Gradul de performanţă al echipamentului folosit (0 – 5 p) – 0 pentru DSLR, 5 pentru orice încape în buzunarul de la piept al unei cămăşi de mărime XS.
  3. Tehnica folosită de fotograf  (0 p) *
  4. Acurateţea expunerii  (0 p) **
  5. Nivelul de adrenalina al fotografului înaintea apăsării butonului declanşator  (0 sau 5) – 0 daca eşti calm, 5 dacă te râzi la Montolimpiadă şi eşti fericit.
  6. Influenţa în blogosferă (0 sau 10 p) – 0 dacă eşti un blogăr oarecare, 10 dacă eşti un blogăr cunoscut, 15 daca eşti ambasador/ambasadoare Dove.
  7. Expresia feţei când publici fotografia (-20, 0, +20) – -20 dacă eşti încruntat, 0 dacă ai o privire inexpresivă, +20 dacă zâmbeşti.

Note explicative:

* Este vorba despre o evaluare blogosferică, deci orice tehnică fotografica, ce implică seriozitate, este irelevantă.

** Expunerea nu este un termen familiar blogărilor, deci nu se ia în calcul.

Rezultate:

  • -20 – 0 p : Iei lucrurile prea în serios şi derutezi blogării. Eşti rugat să te translatezi în offline.
  • 20 p : Cu un zâmbet nu se fac fotografii.
  • 5 – 12 p : Eşti pe drumul cel bun. Probabil blogăr DSLRist
  • 13 – 55 p : Laser frate! şi mai ai şi un ten natural!

Acum că am stabilit partea teoretică, hai să luăm 2 exemple. Primul este pentru o fotografie făcută de mine iar al doilea evaluează un cadru publicat de Elena “Proiect” (doar de la ea a plecat totul).

1.   4 p.

2.   0 p.

3.   0 p.

4.   0 p.

5.   0 p.

6.   0 p.

7.   0 p.

TOTAL: 4 puncte.

1.   10 p.

2.   3 p.

3.   0 p.

4.   0 p.

5.   5 p.

6.   15 p.

7.   20 p.

TOTAL: 53 puncte. Felicitări!

Prin urmare, cu voie bună şi un ten natural, poţi avea rezultate fantastice!

Advertisements

5 comments

  1. Stii, tu chiar esti rau ! :)) Nu vreau sa iau apararea nimanui, ci sa mentionez doar cate ceva:
    1. Intelege si tu ca nu toti fotografii sunt profesionisti, multi sunt wannabe sau pur si simplu neexperimentati. Asa ca trebuie sa invete, mai intai, ceea ce ma duce la punctul 2.
    2. E foarte bine sa oferi niste critici CONSTRUCTIVE, dar e important si tonul cu care o faci. Serios, poti fi putin mai bland ? 🙂
    3. Da, poza ta e intr-adevar frumoasa si surprinde partea care iti place tie atat de mult, natura :), facand astfel vizibila diferenta intre un fotograf care mai stie cate ceva despre domeniul asta si unul care, saracu’, nu prea il foloseste adecvat, dezonorand, daca vrei, arta fotografica. Asta nu iti scuza, totusi, comportamentul tau putin ostil. Fii mai calm, nu toti sunt dusmanii tai. 😀

  2. Sunt rau. Mi-e greu să înţeleg de ce ai publica asemenea cadre. Dintre toţi olimpicii de acolo, unul tot a nimerit câteva cadre – alea ar trebui publicate. În plus, le spui degeaba. Au greşit dar nu le taie nimeni capul. Ei continuă să-şi susţină în continuare prostiile. Păi să spui tu că autoarea a pus zâmbind pozele, deci sunt ok?! Măcar atunci când ţi se atrage atenţia, recunoaşte că ai greşit şi fă-te mic!

  3. Da, ai si tu dreptate, poate ca nici atitudinea de raspuns nu a fost una tocmai potrivita. 🙂 Relax, take it eeeeeaaasssyyyyy

  4. Cred că am fost prea blând având în vedere tâmpeniile scrise de unii fani (sub 15 ani) ai Elenei. E păcat că are cititori mai mult prin rândurile adolescenţilor răzgâiaţi. Elena “Proiect” are potenţial şi ar ajunge mai sus dacă ar renunţa la englezismele care nu-şi au locul. Nu e nici o problemă, toţi greşim şi învăţăm fie din greşelile noastre, fie din greşelile altora.