Astrofotografie

Am tot scris despre blogări si ecologie dar aici e vorba despre un blog foto (cum imi place mie sa-l numesc). Asa ca am sa-mi iau rolul in serios si am sa scriu cateva sfaturi/sugestii/completari despre ceea ce se numeste astrofotografie. Nu e un “tutorial”si nu e o reteta pentru succes. E doar putin din experienta mea acumulata in cateva nopti nedormite pe jumate si piatra de temelie pentru inceputul in practica un segment al fotografiei si anume astrofotografia. Sa incepem deci. Primul lucru, important pentru unii, banal pentru altii: echipamentul. E evident ca un aparat foto performant va aduce rezultate mai bune decat unul mai modest. E vorba aici de ceea ce ne putem permite noi amatorii, entuziasti in ale fotografiei. E necesar un DSLR. Nu, nu are rost sa incercati cu un aparat de tip point and shoot. Am sa vorbesc de gama aparatelor si obiectivelor propuse de Canon, pentru ca asta folosesc. Nu am nimic impotriva celor de la Nikon sau alti producatori. Puteti cauta echivalentul celor mentionate de mine in alte parti.

Exista in principal 2 moduri de abordare a astrelor: stele, constelatii si galaxii asa cum le percepe ochiul uman sau asa numitele “star trails”, cele din urma obtinandu-se prin expuneri lungi. Voi recomanda un echipament si setari aferente pentru fiecare dintre aceste abordari, dupa cum urmeaza:

Aparatul

Pentru cei ce urmeaza sa achizitioneze un aparat cu scopul astrofotografiei, recomand Canon EOS 350D, sau orice alt EOS xxxD. 350D e un aparat bun si foarte ieftin, fiind dedicat acestui tip de fotografie si utilizat mai rar, poate fi achizitionat si la mana a doua. 400D, 450D sau cele mai noi ofera avanatjul live view. La rubrica “setari” voi sublinia acest avantaj. Canon EOS 350D poate fi modificat prin inlaturarea filtrului anti aliasing din fata senzorului. Acest filtru are rolul de a inlatura aberatiile datorate suprafetei lucioase a senzorului. Fiind numai lumina astrelor, acest filtru nu conteaza pentru acest tip de fotografie, ba chiar filtreaza prea mult lumina. Unul dintre dezavataje ale sale este ca imaginie par neclare, defect care se corecteaza prin prelucrare prin algoritmi de tip “sharpen”. Puteti citi mai multe detalii in articole scrise de oameni care stiu mult mai multe decat mine. Pentru cei ce doriti sa va modificati aparatul, un link. Nu v-as recomanda modificarea uniclui aparat.

Obiectiv

E de preferat un obiectiv cu deschidere mare a diafragmei, o deschidere minima de f/1,8. In functie de buget, puteti cauta pentru acest tip de fotografie obiective cu f/1,4, f/1,2. Pentru cei ce nu si le permit, se poate folosi cu un oarecare succes 50mm f/1,8. Chiar Canon 50mm f/1,8, care poate fi achizitionat la mana a doua, e ieftin si relativ bun. Sunt multe variante pentru acest tip de obiectiv si diverse convertoare deci e o solutie relativ buna.

Setari

Pentru star trails, procedeul e relativ simplu: trepied, functia de expunere “bulb” si focalizarea dupa posibilitati. Senzorul aparatelor digitale se incalzeste foarte repede, deci e de preferat sa nu se expuna un timp indelungat-calitatea imaginilor va fi slaba. Prima varianta ar fi filmul, pe care am sa o incerc si eu. A doua varianta ar fi procedeul numit “stacking” prin care se suprapun imagini succesive cu expuneri mici, “compuse” pentru a realiza star trails. Gasiti material suficient pe net, precum si programe gratuite gen iris.

Pentru expuneri scurte:

  • Timp de expunere: optim 20”; la limita se poate folosi 30”, peste 25” se simte miscarea pamantului si apar “star trails”, adica stelele se transforma in dare luminoase;
  • Deschiderea diafragmei: cel mult f/1,8, de preferat o deschidere mai mare;
  • Distanta focala: orice distanta focala, cu mentiunea ca deschiderea maxima a diafragmei se miscoreaza odata cu cresterea distantei focale;
  • Sensibilitatea senzorului (ISO): minim 1600, chiar 3200 sau mai mult daca aparatul folosit este performant si calitatea la aceasta sensibilitate este acceptabila;
  • Focalizare: focalizarea nu functioneaza tot timpul reglata la infinit. Puteti folosi live view daca aparatul are, ba chiar un laptop conectat la aparat.
  • Balans de alb: nu e necesara reglarea lui daca lucrati cu RAW. Poate fi ajustat ulterior prin prelucrare digitala.
  • Trepied.

Ca locatie, recomand altitudinea cat mai mare si o zona luminata artificial cat mai putin. Dupa cum probabil stiti, lumina este reflectata de suprafata terenului rezultand pierderea detaliilor cerului. Daca ati incercat asta deja in oras, stiti la ce ma refer. Astfel ar trebui sa obtineti ceva asemanator cu cadrele de mai jos. Am sa scriu si principalele date din EXIF.

Aparat: Canon EOS 40D

Obiectiv: Canon 50 mm 1,8

Format: RAW

Timp de expunere: 20”

Sensibilitate ISO: 1600

Mod de expunere: Manual

Spatiu de culoare: sRGB

Aparat: Canon EOS 40D

Obiectiv: Canon 50 mm 1,8

Format: RAW

Timp de expunere: 30”

Sensibilitate ISO: 1600

Mod de expunere: Manual

Spatiu de culoare: sRGB

12 comments

  1. Am invatat ceva din articolul tau.Eu am un Nikon D80 si am facut poze la Luna prin telescopul meu C8-N ajutat de un inel T.Prin telescop secundele sunt mai putine de 20 la expunere dat fiind puterea maritoare.Eu trebuie sa-l setez la max 5-6 sec.

  2. Eu am văzut lucruri frumoase pe cameralabs.org (forum). Nu am telescop şi nici un teleobiectiv decent (încă). Voi mai încerca şi cu obiectivul 17-55 cu diafragma la 2.8, pentru că are o calitate mai bună a imaginii.
    Las adresa site-ului de acare vorbeam. Sunt tot felul de discuţii şi exemple acolo, poate îţi vor fi utile. Dacă am parte de cer senin după sărbători poate reuşesc şi eu mai multe.

    http://www.cameralabs.com/forum/viewforum.php?f=22&sid=31754207f8d9cde7a1e7c74a21cd9736

  3. Daca stiti puteti sa imi spuneti si setarile pe care trebuie sa le fac la acest Nikon D3100
    Va multumesc anticipat.

    1. Nu contează doar aparatul, ci și obiectivul. Ar fi multe de spus aici, pentru că setările diferă în funcție de aparat, obiectiv și amplasamentul ales pentru astrofotografie. Un început bun este modul manual, o diafragmă de maxim f/2.8, ISO cât mai mare și timp de expunere între 20 și 30 de secunde. A, și un trepied cât mai robust.

      Nikon 3100 nu rău, dar nici grozav. Poți încerca totuși să vezi ce iese, dar încearcă într-un loc unde nu prea e lumină artificială (de exemplu mult în afara orașelor).

Leave a Reply

